Keveset
gondolunk a hûségre és még kevesebbet beszélünk róla. Ha a hûség szót halljuk,
akkor leginkább az jut eszünkbe, hogy ki, hogyan csalta meg házastársát, illetve
kik azok, akik elválltak… Evangéliumi vonatkozásban, a hûség leginkább a hûtlen
sáfár példázata által jut eszünkbe (Lk 16:2). Ilyenkor, esetleg, eljutunk
addig a kérdésig, hogy: vajon mi hûségesek vagyunk-e ?…
Mi
jelent hûségesnek lenni? A hûség tömören azt jelenti, hogy megtartani: megtartani az egységet, megtartani az ígéretet,
megtartani a fogadalmat, megtartani a hitet, megtartani az eggyességet,
megtartani a szövetséget…
Amikor a hûségrõl gondolkodunk, megfeledkezünk
visszamenni egésszen a forráshoz, Jézus Krisztushoz. Mi csak az emberi hûségrõl
akarunk gondolkodni, pedig a hûség nem más, mint a Szentlélek gyümölcse, ami az
Igazból és a Hûségesbõl forrásozik:
A
hûség ellentétének pontos neve nem a hûtlenség, hanem az árulás. Az iskarióti Judás esetében láthatjuk, hogy mennyire súlyos
dolog az árulás. Ezért annyira fontos a hûség és fontos elmélkedni a hûségrõl:
Jézus hûsége hármas jellegû:
1. Jézus
hû a mennyei Atyához;2. Jézus hû önmagához;
3. Jézus hû a követõihez.
Jézus hû a mennyei Atyához
Az Úr Jézusnak
küldetése volt. Az örök Igét, Aki megtestesült ( Jn 1:14), a mennyei Atya
küldte a világba és Õ megígérte az Atyának, hogy teljesíti küldetését:
de testet alkottál nekem; az égő- és engesztelő áldozatok nem tetszettek neked. Akkor azt mondtam: Íme, eljövök – a könyvtekercsben meg van írva rólam – hogy megtegyem, Isten, a te akaratodat!.”
(Jn 14:24) Aki nem szeret engem, nem tartja meg igéimet. Az ige pedig, amelyet hallottatok, nem az enyém, hanem az Atyáé, aki küldött engem.
(Mt 15:24) Ezt felelte: „Küldetésem csak Izrael házának elveszett juhaihoz szól.”
Jézus
Krisztus, Isten egyszülött Fia, megtartotta az Atyának tett igéretét. Mindvégig
hû maradt ígéretéhez és küldetéséhez. Az utolsó szava az volt, hogy: Beteljesedett!
(Jn 19:30). Ez azt jelenti, hogy: Íme, teljesítettem ígéretemet, amelyet
öröktõl fogva megígértem, még a fenti dicsõségemben…
A
pusztai negyven napos kísértés alatt, a Sátán - aki egy rövid idõre kisebbnek
látta önmagánál az Isten Fiát - arcátlanul megpróbálta eltéríteni az Úr Jézust küldetésétõl,
de Õ hûséges maradt.
Hûséges
maradt mindvégig, megfeszítve, magányosan, kicsorgatva értünk az utolsó csepp
vérét is…(Zsid 2:9) … azt azonban látjuk, hogy az a Jézus, aki rövid időre kisebbé lett az angyaloknál, a halál elszenvedése miatt dicsőséggel és tisztességgel koronáztatott meg, hiszen ő Isten kegyelméből mindenkiért megízlelte a halált.
(Mt 4:8-10) Majd magával vitte az ördög egy igen magas hegyre, megmutatta neki a világ minden országát és azok dicsőségét, és ezt mondta neki: „Mindezt neked adom, ha leborulva imádsz engem.” Ekkor így szólt hozzá Jézus: „Távozz tőlem, Sátán, mert meg van írva: Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!”
Ezért
Jézus neve nemcsak az, hogy a Szent és az Igaz, hanem a Hûséges is:
(Jel 19:11) Ekkor láttam a megnyílt eget, és íme, egy fehér ló, és aki azon ült, annak Hűséges és Igaz volt a neve, és igazságosan ítél és harcol.
(Zsid 3:1-2) Nos, szent testvéreim, akiknek mennyei hivatás jutott osztályrészül, nézzétek hitvallásunk követét és főpapját, Jézust: milyen hűséget tanúsított az iránt, aki őt küldte, akárcsak Mózes Isten egész házában.
Jézus hû önmagához
Mi
nemhogy Istenhez vagy embertársainkhoz nem vagyunk hûek, hanem még önmagunkhoz
se... Meghasonlott emberek vagyunk... Megmasonlunk értelmünkkel, vágyainkkal, a jobb énünkkel,
akarnánk a jót, de a tagjainkban munkálkodó bûn által, engedünk a bûnös
gondolatoknak és vágyaknak. A meghasonlott, bûnös emberi természetet, Szent Pál
fogalmazta meg a legpontosabban:
Az Úr Jézus
azonban hû önmagához. Hû volt önmagához akkor is, amikor teljesen elhagyottnak
érezte magát és így kiáltott fel: “ELI, ELI! LAMA SABAKTÁNI?", azaz: "Én
Istenem, én Istenem! miért hagytál el engem?”(Mt 27:46) és hû marad akkor is,
amikor mi hûtlenek vagyunk, mert Õ önmagát meg nem tagadhatja:
Jézus hû a követõihez
A
krisztuskövetés egyik legfontosabb követelménye a hûség.
Az Úr Jézus
hûséges a hûségeshez, megbocsájtja a bûnöket és megvallja a mennyei Atya elõtt azt,
aki Õt megvallja az emberek elõtt:
(Mt 10:32) Mindazt, aki megvall engem az emberek előtt, én is megvallom Atyám előtt, aki a mennyekben van.
(Zsid 10:23) Tartsunk ki rendületlenül reménységünk megvallása mellett – mert hűséges az, aki az ígéreteket tette ...
(1 Jn 1:9) Ha megvalljuk bűneinket, ő hű és igazságos, hogy megbocsássa a bűnöket, és megtisztítson minket minden gonoszságtól.
Az ember hûsége
1. Az
ember hûsége a Megváltóhoz;
2. Az
ember hûsége önmagához;3. Az ember hûsége az Egyházhoz és embertársaihoz.
A
pogányok között is, a történelem folyamán, láthatunk hûségeseket az emberek között. Voltak és vannak hû házastársak, hû királyi szolgák, hû katonák,
stb. De az igazi, lelki, Istenhez és törvényeihez való hûség, csakis Jézustól
van, a Szentlélek által. A kegyelem az, ami megerõsít és képessé tesz
megmaradni hûségben.
Az ember hûsége a Megváltóhoz
Aki mindvégig
hûséges marad Krisztushoz, mindvégig kitart, az üdvözül és elnyeri jutalmát. A
hûségben, nem a szolgálat nagysága számít, hanem a szolgálathoz való ragaszkodás
minõsége.
(Lk 16:10) Aki a kicsiben hű, az a nagyban is hű. Aki a kicsiben hűtlen, az hűtlen a nagyban is.
(Mt 24:45) Ki a hű és okos szolga, akit ura háza népe fölé rendelt, hogy idejében enni adjon nekik?
(Jel 2:10) Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koronáját.
(Mt 24:13) De aki mindvégig kitart, az üdvözül.
Az ember hûsége önmagához
Az ember akkor tud hû lenni önmagához, ha egység van benne és szereti
önmagát. Ez egy egészséges önszeretet, amelyet önbizalomnak is szoktak nevezni.
Az ilyen ember tud bízni és szeretni másokat és Istent. A meghasonlott ember
nem tud bízni sem önmagában, sem másokban. Istenben aztán végképp nem...
Az ember hûsége az Egyházhoz és embertársaihoz
Isten
nem egyenként akar bennünket üdvözíteni, ezért Krisztus Egyházat alapított,
amely az Õ misztikus Teste (1Kor 12:12) és felékesített Menyasszonya (Jel
21:2). A hithez, az Egyházhoz és a keresztény közösséghez való ragaszkodás, a
hûség feltétele.
(Kol 4:9) Vele megy Onezimosz, a kedves és hű testvér is, aki közületek való. Ők mindenről értesítenek majd titeket, ami itt történik.
A testvérek közötti hûségre Krisztus adott példát, mint elsõ a testvérek
között, mint Isten elõtti szent fõpap.
Ima: Urunk Jézus, tarts meg
minket hûségben és szabadíts meg Judás sorsától. Ámen.