A kezdetektõl fogva tudott az ember a
feltámadásról
Már az elsõ
emberpárnak is volt egyfajta tudata a feltámadásról. Az õsbûn esete után,
amikor az Úr kimondta az átkot, akkor kimondta az örömhírt is. Akkor hangzott el
a protoevangélium, amelyben Isten megígérte, hogy nem hagyja elveszni az
embert, hanem utánanyúl, visszaszerzi õt és mindent újjáteremt...
Ábrahám is hitt a
feltámadásban, máskülönben, hogyan hihetett volna Isten ígéretében. Elõrehaladott
kora ellenére, vándorként, hitt abban, hogy örökségül nyeri a neki ígért földet
és Isten megsokasítja utódait...
Ok
(Zsid 11:15-19) Ha arra a földre gondoltak
volna, ahonnan kijöttek, lett volna alkalmuk a visszatérésre. De egy jobb haza
után vágyódtak, a mennyei után. Ezért az Isten sem szégyelli, hogy Istenüknek
hívják, hiszen hazát készített nekik. Ábrahám hittel áldozta fel Izsákot,
amikor az Isten próbára tette. Készen volt rá, hogy feláldozza egyszülöttét, õ,
aki ígéretképpen kapta, és hallotta: „Izsák által lesznek utódaid.” Biztosra
vette, hogy Isten képes a halottakat is feltámasztani.
Mózes is hitt a
feltámadásban, amikor Jahve kinyilvánította neki magát az égõ csipkebokorban,
mint Ábrahán, Izsák és Jákób Istene, Aki az élõk Istene, nem a holtak Istene...
De a próféták is
beszéltek a feltámadásról, különösen Ezekiel próféta, aki a feltámadást úgy
szemlélteti mint egy visszapörgetett filmet...
Akkor így szólt hozzám: Emberfia, Izrael egész háza ezek a csontok. Lám, azt mondják: „Elszáradt a csontunk, oda a reményünk, végünk van.” Jövendölj azért, és így beszélj: Ezt mondja az Úr, az Isten: Nézzétek, kinyitom sírjaitokat és kihozlak benneteket sírjaitokból, én népem, és elvezetlek benneteket Izrael földjére. Akkor majd megtudjátok, hogy én vagyok az Úr, amikor kinyitom sírjaitokat és kihozlak benneteket sírjaitokból, én népem. Belétek oltom lelkemet és életre keltek. Letelepítelek benneteket földeteken, és megtudjátok, hogy én, az Úr mondtam ezt, és végbe is vittem - mondja az Úr.
(2Mak 12:43) Aztán gyûjtést
rendezett a katonák között, és mintegy 2000 ezüst drachmát küldött Jeruzsálembe
engesztelõ áldozat bemutatására. Ilyen szépen és nemesen
viselkedett, mivel gondolt a feltámadásra.
A feltámadás elõképei, a csodás feltámadások
A szentírásban
olvashatunk néhány csodás feltámadásról: Elizeus feltámasztotta a szunemi
asszony fiát; Elizeus csonjaitól feltámadt a halott; az Úr Jézus feltámasztotta
Jairus leányát, a naimi ifjút, Lázárt; Péter feltámasztotta Tabithát; Pál
feltámasztotta Euthichuszt...
(2Kir 13:21) Egyszer, amikor éppen temettek egy embert, az emberek hirtelenül megpillantották a portyázó csapatot. Az embert bedobták Elizeus sírjába és elmentek. Mihelyt az ember hozzáért Elizeus csontjaihoz, életre kelt és talpra állt.
(Mk 5.41-42) Megfogta a kislány kezét, s így szólt hozzá: „Talita kum”, ami annyit jelent: „Kislány, parancsolom, kelj föl!” A kislány fölkelt, és elkezdett járkálni. Tizenkét éves lehetett. A nagy csodálkozástól azt se tudták, hová legyenek.
(Lk 7.14-15) Aztán odalépett a koporsóhoz, és amint megálltak, akik vitték, megérintette, s így szólt: „Ifjú, mondom neked, kelj föl!” A halott felült, és elkezdett beszélni. Ekkor átadta anyjának.
(Jn 11:43-44) E szavak után hangosan beszólt: „Lázár, jöjj ki!” S a halott kijött. Lába és keze be volt pólyázva, az arcát meg kendõ födte. Jézus szólt nekik: „Oldjátok fel, hogy tudjon járni.”
(ApCsel 9:40-41) Péter kiparancsolt mindenkit, majd térdre borult és imádkozott. Aztán a halotthoz fordult és felszólította: „Tabita, kelj fel!” Az kinyitotta a szemét, s amikor meglátta Pétert, felült. (Péter) kezét nyújtotta neki, fölsegítette, aztán behívta a szenteket, meg az özvegyeket, és megmutatta nekik, hogy él.
(ApCsel 20.9-10) Egy Eutichusz nevû ifjú az ablakban ült, s Pál hosszú beszéde alatt úgy elnyomta az álom, hogy álmában lezuhant a harmadik emeletrõl. Holtan szedték össze. Pál lement hozzá, ráborult, átölelte, s így szólt: „Ne aggódjatok, még benne van a lélek.”
Ezek nem a teljes megváltást beteljesítő feltámadások (Róm 8:23), hanem csak olyanok, amelyeknél a lélek visszatért
ugyanabba a romlandó testbe. Ezek az emberek feltámadtak ugyan, de újra meg kellett
halniuk. A beteljesedett feltámadásban, romolhatatlan, halhatatlan, megdicsõült testtel támadunk fel...
A "zéródik" feltámadás
A jelenése
könyvében olvashatunk az elsõ feltámadásról. Ezek azok a lelkek, akiknek
fejüket vették az Úr Jézusért, Isten igéjéért és az evangéliumért. Ezek a
lelkek, majd ítélõi szerepet is fognak betölteni, a többi lélek fölött, az Úr
Jézussal együtt...
(Mt 19:28) Jézus így válaszolt: „Bizony mondom nektek, ti, akik követtetek, a megújuláskor, amikor az Emberfia dicsõséges trónjára ül, ti is ott ültök majd vele tizenkét trónon és ítélkezni fogtok Izrael tizenkét törzse fölött.
Ha ez az elsõ
feltámadás, akkor az Úr Jézus feltámadása a "zéródik" feltámadás, vagyis az õs-feltámadás. Ha az Úr Jézus
feltámadása a zéródik feltámadás, akkor ebben a zéródik feltámadásban része
volt egy sor régi szentnek is...
Kik lehettek ezek a régi szentek? Ádám és Noé, Ábrahám és Mózes, Jób és Jeremiás, Sámuel és Ezdrás, stb... Ezek ha feltámadtak, akkor nem felküdtek vissza a sírba és itt sem maradtak e világban... Tudjuk, hogy Hénoch és Illés nem haltak meg, hanem elragadtattak Istenhez. Mózes és Illés egy színben jelent meg a Tábor hegyén az Úr Jézus színeváltozásakor (Mt 17:3). Sámuel pedig megjelent a jósasszonynak Saul kérésére (1Sám 28:12)...
Ezek a régi szentek valószínüleg a "menny küszöbén" várakoztak, egyfajta boldog állapotban, arra
várva, hogy a megváltás beteljesedjen, a kárpit elhasadjon és megnyíljon az ajtó a szentek szentjébe. Ezekbõl láthatjuk, hogy nem a Szûzanya
volt az elsõ és egyetlen, aki testestõl, megdicsõült állapotban a mennybe vétetett, hanem õt megelõzték ezek a
szentek...
Feltételezhetõ, hogy a zéródik feltámadásban részesült szentek azok a vének is, akiket az János apostol említ a Jelenések könyvében...
(Jel 4:4) A trón körül huszonnégy szék, a székeken huszonnégy vén ült, fehér ruhába öltözve, a fejükön aranykoszorú.
A beteljesedett feltámadás
A beteljesedett
feltámadás az Úr Jézus feltámadásával kezdõdött és a miénkkel fejezõdik be. A mi
hitünk nem egy elmélet, nem egy tudomány, hanem egy személybe vetett hit. A mi
hitünk a názáreti Jézus Krisztus személye, Aki valóságos Isten és
valóságos ember. Õ az élõ Isten Fia. Ezt
bizonyítja az Õ feltámadása. Ha nincs feltámadás, akkor az egész kereszténységünk hiábavaló mese...
Az Õ
megtestesülésének, megváltó mûvének és feltámadásának egyetlen oka az, hogy
bennünket megváltson, megmentsen és feltámasszon az örök életre. Ha ez nem így lenne, akkor az egésznek nem lenne semmi értelme...
A beteljesedett
feltámadásban, a feltámadt test már nem olyan, mint a mostani, hanem egy
megdicsõült test, amely nincs többé alávetve sem ennek az anyagi világ
törvényeinek, a térnek és az idõnek, sem pedig a bűnnek és a halálnak...
(Lk 24:39) Nézzétek meg a kezem és a lábam! Én vagyok. Tapogassatok meg és lássatok! A szellemnek nincs húsa és csontja, de mint látjátok, nekem van.”
(Lk 24:42-43) Adtak neki egy darab sült halat. Fogta és a szemük láttára evett belõle.
(1Kor 15:51-53) Nos, titkot közlök veletek: Nem halunk ugyan meg mindnyájan, de mindnyájan elváltozunk, hirtelenül, egy szempillantás alatt, a végsõ harsonaszóra. Amikor az megszólal, a halottak feltámadnak a romlatlanságra, mi pedig elváltozunk. Ennek a romlandó testnek fel kell öltenie a romlatlanságot, ennek a halandónak a halhatatlanságot.
A feltámadás és az ítélet
különválaszthatatlan
Habár
a lelkek már a különítéletben ismerik sorsukat, a feltámadás és az ítélet valamilyen
módon egyszerre történik. A feltámadáskor, egyszerre mindenki tudja helyét és
állapotát. A megdicsõültek felemeltetnek Krisztushoz, Isten színe látására, míg
a kárhozottak lennmaradnak és nem látják meg Isten dicsõségét...
(Mt 25:33) A juhokat jobbjára állítja, a kosokat pedig baljára.
(Luk 17:35) Két asszony õröl együtt; az egyik felvétetik, és a másik elhagyatik.
(Mt 19:28) Jézus így válaszolt: „Bizony mondom nektek, ti, akik követtetek, a megújuláskor, amikor az Emberfia dicsõséges trónjára ül, ti is ott ültök majd vele tizenkét trónon és ítélkezni fogtok Izrael tizenkét törzse fölött.
A feltámadás nem hely vagy idõpont kérdése
A feltámadás nem
hely vagy idõpont kérdése, hanem egy személy jelenléte. Mivel
Jézus Krisztus maga a Feltámadás, ezért a feltámadás ott és akkor van, ahol az Úr Jézus jelen van...
De
hol van jelen az Úr Jézus? Hát elsõsorban a szentségekben, pl.: a keresztségben, a
bûnbocsánat szentségében, de különösen az Oltáriszentségben... Az Úr Jézus azt ígérte,
hogy velünk marad a világ végezetéig (Mt 28:20). Mivel az Oltáriszentségben valóságosan jelen van a feltámadt Jézus Krisztus, ezért a szentáldozásban különösen részesülünk az Õ
feltámadásban...
(Kol 3:1) Ha tehát Krisztussal feltámadtatok, keressétek, ami fönt van, ahol Krisztus ül az Isten jobbján.
(Jn 6.48-50) Én vagyok az élet kenyere. Atyáitok mannát ettek a pusztában, mégis meghaltak. Ez a mennybõl alászállott kenyér, aki ebbõl eszik, nem hal meg.
A
feltámadás a Szentháromság mûve, amely által Isten felemelte az emberi természetet és az anyagi vilagot az Ő dicsőségébe...
A feltámadást sokan tagadják
Érthetetlen
módon, a történelem folyamán sokan tagadták a feltámadást. Ez egy teljesen értelmetlen
dolog, ahogyan a bûnnek sincs értelme. Szellemileg perverz... Egy
józan, lelkileg egészséges ember, bármilyen vallású is legyen az, azt választaná,
ami nagyobb, magasztosabb dolgot ígér. Mi lehetne nagyobb annál, hogy Jézus Krisztus
legyõzte a halált, feltámadt és feltámaszt bennünket is dicsõséges testben, az örök életre és
boldogságra...
(1Kor 15:12-14) Ha tehát hirdetjük, hogy Krisztus feltámadt a halálból, hogyan állíthatják némelyek közületek, hogy nincs feltámadás? Ha nincs feltámadás, akkor Krisztus sem támadt fel. Ha pedig Krisztus nem támadt fel, nincs értelme a mi tanításunknak, s nincs értelme a ti hiteteknek sem.
A
feltámadásban való hit nélkül, a mai ember szánalmasan nyomorú és végképp kifosztott. Nincs
gyászosabb dolog, mint amikor egy temetési kiséretben a keresztény emberek arról
beszélgetnek, hogy ki tudja van-e feltámadás és hogy még senki sem jött onnan
vissza…
A feltámadás hitünk legfontosabb
igazsága
Jézus
Krisztus feltámadása bizonyítja, hogy Õ Isten Fia és a feltámadás öleli fel az
õsbûn mindent betakaró átkos következményét. Feltámadás nélkül nincs hit, nincs
remény és még a szeretet is értelmét veszti. A feltámadás nélkül még ma is csak szombat
lenne, sosem lenne vasárnap és az elbukás után nem lenne többé talpraállás.
Minden lelki megújulásnak, erõre kapásnak, virradatnak és felívelésnek, a
feltámadás a forrása. Nincs olyan mélység, amelybõl a feltámadás ki ne emelne...
Ima: Uram Jézus Krisztus! Hiszek Benned, dicsõítlek Téged, áldalak és magasztallak Téged hatalmas mûvedért, a
feltámadásért. Ha a Seol legmélyén lennék, akkor is dicsõítenélek, mert ki
olyan csodálatos és gyönyörûséges mint Te vagy, életnek Ura. Ámen.