A szellemi test az, amellyel mi mindnyájan, akik üdvözülünk, rendelkezni fogunk, amikor feltámadunk, amikor az ember lelke újra egyesül a testével. Ez a test már nem olyan lesz, mint a korábbi érzéki és romlandó test, hanem egy megdicsőült szellemi test...
Az elmélkedés célja
Miért kellene mi erről elmélkednünk? Hogy okosabbak legyünk? Nem… Aquinói Szent Tamás, A teológia összefoglalása című művében, így fogalmaz a három isteni erényről, amelyek a hit, a remény és a szeretet: A hit az, hogy megismerjük az igazságot a Szentháromság istenségéről és Krisztus emberségéről. A remény az, hogy a megfelelő célra irányítsuk figyelmünket, ami nem más, mint az üdvösségünk és az örök élet. A szeretet pedig az, hogy igazságosságban éljük életünket, megtartva Isten parancsolatait, mert a parancsolatok megtartásában áll a szeretet (Jn 15:10; 1Ján 5:2-3). Tehát, ennek az elmélkedésnek a hit növelése, a remény erősítése és a szeretet tökéletesítése ad értelmet...
Az elmélkedés pontossága
Tekintettel a fogalmazás bonyolultságára, meglehet, hogy ez az elmélkedés nem egésszen pontos. A lényeg az, hogy rámutassunk reménységünkre, amely növeli a hitet és tökéletesíti a szeretetet, ami a Krisztusban való feltámadásunkban és megdicsőülésünkben áll...
Szent Pál azt írja: “ne többet annál, ami meg van írva” és ne bölcselkedjünk erőnkön felül, hanem legyünk józanok...
(Róm 12:3) A nekem adott kegyelem segítségével azt mondom mindegyiteknek: Senki ne becsülje magát a kelleténél többre, hanem józanul gondolkodjatok, mindenki az Istentõl neki juttatott hit mértéke szerint.
A megdicsőüléshez vezető út
Szent Tamás, az ő munkájában, rendszeresen kifejt néhány alapigazságot, amelyeket, így lehetne öszefoglalni:
2. Isten minden mozgás, fejlődés fundamentuma, elindítója és oka, ezért Ő teljesen mozdulatlan, változatlan, egységes és egyszerű.
3. Mi magunk is ebben a világban mozgunk, alakulunk és fejlődünk a végcélunk felé, ami az Istenben való örök megnyugvás.
4. A lelki világ és annak dolgai magasabb rendűek, mint az anyagi világ dolgai, tehát a lelkiek mozgatják a testieket, és nem fordítva.
5. Az emberi lélek felismerhetően az anyagi test szellemi mása, azaz, az anyagi test a szellemi-lélek anyagi ábrázata.
6. Az emberi lélek, Isten éltető ereje által, ami a vérben van (Lev 17:14; 27:11), folyamatosan magára szedi az anyagot és cseréli azt, a test fejlődésére, alakulására és formálására.
7. Mivel az ember nemcsak lélek, hanem test és lélek, szükséges a halál utáni feltámadásban, a végső megnyugvásban, hogy a lélek ismét egyesüljön a testtel.
8. A feltámadásban újra visszakapott test már nem lehet romlandó, mert ez a meghalás és feltámadás vég nélküli ciklusát idézné elő.
9. Az ember megdicsőülésének és romolhatatlan testben való feltámadásnak útja Krisztus feltámadása, mert Ő az út, az igazság és az élet (Jn 14:6), és mert Ő a feltámadás és az élet ( Jn 11:25).
A megdicsőült test tulajdonságai
Aquinói Szent Tamás azt mondja, hogy az emberenek kétféle halála és feltámadása van: Van lelki halál, amikor az ember elszakad Istentől, és van a test halála, amikor az ember lelke elszakad a testétől. Aztán van a lelki feltámadás, amikor az ember kiengesztelődik Istennel és újra beleoltódik Isten életébe, és van a test feltámadása, amikor a test újra egyesül a lélekkel. Az Úr Jézus, mint második isteni személy, valóságosan magára öltötte az emberi természetünket, emberi testtel és lélekkel, hogy hordozója legyen isteni természetének, de mivel Ő bűnt nem ismert, ezért rá csak a test halála és feltámadása vonatkozik. Habár Ő csak testileg halt meg és támadt fel, mégis, mivel valóságos Isten, minta-oka lett a mi lelki és testi feltámadásunknak...
A megdicsőült test tulajdonságait csakis az Úr Jézus feltámadása utáni megnyilvánulásaiban tudjuk megfigyelni. Az Ő jelenéseiben láthatjuk, hogy a megdicsőült testre nem vonatkoznak e világnak természeti törvényei. A megdicsőült testre nem vonatkoznak az anyag törvényei, és Ő független a tértől meg az időtől. Ugyanakkor láthatjuk, hogy a megdicsőült szellemi test magán viseli az anyagi testnek is, meg a léleknek is a tulajdonságait. Egyik felől tappintható, mint az anyagi test, míg másik felől úgy mozog, mint a lélek. Isten valami újat hozott létre: egy olyan szellemi, romolhatatlan testet, amely tappintható, de amely beléphet a mennybe, és képes Isten szellemi világában élni és Istent látni, annélkül, hogy meghalna (Kiv 33:20; Iz 6:5). Az írások utalnak arra, hogy Isten valami újat hozott létre, és hogy Krisztusban új teremtmények vagyunk. Ezt nem csak a lelkünk Krisztusban való megújulására érthetjük, hanem a testünk megújulására is...
(2Kor 5:17) Mindenki, aki Krisztusban van, új teremtmény. A régi megszûnt, valami új valósult meg.
(Gal 6:15) Mert sem a körülmetéltség nem ér semmit, sem a körülmetéletlenség, hanem csak az új teremtmény.
A megdicsőült, szellemi testről a következőket láthatjuk az Úr Jézusnál:
1. Képes megjelenni és eltünni, képes a materiális anyagon áthatolni:
Szent Tamás szerint, a lelkiek az anyagiak fölött állnak, ezért a lelkieknek hatalmuk van az anyagiak fölött. Ezért aztán természetes, hogy a szellemi test szubsztanciája, amelyet a Lélek ereje fog össze, zavartalanul áthatol az anyagi dolgok elemei között, amelyeket testi erők fognak össze...
2. Tappintható:
Ez a szellemi test újszerű tulajdonsága, hogy tappintható, képes érintkezni az anyagival, de ugyanakkor képes belépni a mennybe is, Isten színe elé...
3. Van képessége felismerhető vagy nem felismerhető alakban megjelenni...
(Jn 21:7) Erre az a tanítvány, akit Jézus kedvelt, így szólt Péterhez: „Az Úr az!”
(Jn 21:12) Jézus hívta õket: „Gyertek, egyetek!” A tanítványok közül senki sem merte megkérdezni: „Ki vagy?” - hiszen tudták, hogy az Úr az.
Látni, hogy az Urat nem az ábrázatáról, hanem cselekedeteiből és beszédéből ismerik fel...
4. Habár nincs szüksége táplálékra, képes elfogyasztani azt...
(Jn 21:5) Jézus megszólította õket: „Fiaim, nincs valami ennivalótok?” „Nincs” - felelték.
(ApCsel 1:4) Egyszer, amikor együtt evett velük, megparancsolta nekik, hogy ne hagyják el Jeruzsálemet, hanem várjanak az Atya ígéretére, „amelyrõl - úgymond - tõlem hallottatok…
Ennek a táplálkozásnak az volt a célja, hogy az Úr bebizonyítsa, hogy nem csupán szellem, hanem valóságos test is. Ugyanakkor, azt is meg akarta mutatni, hogy feltámadása után is közösséget vállal az anyagi, romlandó testben élő testvéreivel. Viszont ez a lenyelt táplálék nem szorult emésztésre, hanem a lélek magasabbrendűsége által, egyszerűen eltűnik, mert a szellemi testnek már nincs szüksége gyomorműködésre...
(1Kor 6:13) Az étel a gyomorért van, a gyomor az ételért, de Isten mindkettõt elpusztítja.
(1Kor 6:13) Az eledelek * a hasnak és a has az eledeleknek rendeltetett. Az Isten pedig mind ezt, mind amazokat eltörli ( Károli).
5. Nem sebezhető és sebei nem kell, hogy begyógyuljanak...
Az Úr Jézus megdicsőült teste hordozza az Ő öt szent sebét. Azok nem gyógyulnak be, de nem is ejthető rajta újabb seb. Lehetelen is lenne, mert az anyagi ostor, szeg vagy lándzsa hogyan tudna hatni a szellemi testre. A lelkiek magasabbrendűek a testieknél, tehát a testiek nem tudnak hatni a magasabbrendű lelkiekre...
Hasonlók leszünk a feltámadt Krisztushoz
Mivel az Úr Jézus, az Ő halálával és feltámadásával, első lett a testvérei között, ezért mindenki, aki hisz Őbenne, úgy él és alszik el Őbenne, az Őhozzá lesz hasonló a feltámadásban. Ő a mi feltámadásunk és megdicsőülésünk reménye. Mi mindnyájan elváltozunk az Ő képmására, szellemi, megdicsőült testbe, amelyben képesek leszünk Istent látni és vele együtt élni...
(Kol 1:27) Velük akarta megismertetni az Isten, milyen fönséges gazdagságot rejt a pogányok számára ez a titok: Krisztus bennetek a megdicsõülés reménye.
(1Ján 3:2) Szeretteim, most Isten gyermekei vagyunk, de még nem nyilvánvaló, hogy mik leszünk. Azt tudjuk, hogy ha megjelenik, hozzá leszünk hasonlók, mert látni fogjuk, amint van.
(1Kor 15:51-53) Nos, titkot közlök veletek: Nem halunk ugyan meg mindnyájan, de mindnyájan elváltozunk, hirtelenül, egy szempillantás alatt, a végsõ harsonaszóra. Amikor az megszólal, a halottak feltámadnak a romlatlanságra, mi pedig elváltozunk. Ennek a romlandó testnek fel kell öltenie a romlatlanságot, ennek a halandónak a halhatatlanságot.
A csodás feltámadások nem eredményeznek megdicsőült testet
A szentírásban olvashatunk néhány csodás feltámadásról: Elizeus feltámasztotta a szunemi asszony fiát; Elizeus csonjaitól feltámadt a sírjába dobott halott; az Úr Jézus feltámasztotta Jairus leányát, a naimi ifjút, Lázárt; Szent Péter feltámasztotta Tabithát; Szent Pál feltámasztotta Euthichuszt... De napjainkban is halhattunk halott feltámadásáról Afrikaban...
(2Kir 13:21) Egyszer, amikor éppen temettek egy embert, az emberek hirtelenül megpillantották a portyázó csapatot. Az embert bedobták Elizeus sírjába és elmentek. Mihelyt az ember hozzáért Elizeus csontjaihoz, életre kelt és talpra állt.
(Mk 5:41-42) Megfogta a kislány kezét, s így szólt hozzá: „Talita kum”, ami annyit jelent: „Kislány, parancsolom, kelj föl!” A kislány fölkelt, és elkezdett járkálni. Tizenkét éves lehetett. A nagy csodálkozástól azt se tudták, hová legyenek.
(Lk 7:14-15) Aztán odalépett a koporsóhoz, és amint megálltak, akik vitték, megérintette, s így szólt: „Ifjú, mondom neked, kelj föl!” A halott felült, és elkezdett beszélni. Ekkor átadta anyjának.
(Jn 11:43-44) E szavak után hangosan beszólt: „Lázár, jöjj ki!” S a halott kijött. Lába és keze be volt pólyázva, az arcát meg kendõ födte. Jézus szólt nekik: „Oldjátok fel, hogy tudjon járni.”
(ApCsel 9:40-41) Péter kiparancsolt mindenkit, majd térdre borult és imádkozott. Aztán a halotthoz fordult és felszólította: „Tabita, kelj fel!” Az kinyitotta a szemét, s amikor meglátta Pétert, felült. (Péter) kezét nyújtotta neki, fölsegítette, aztán behívta a szenteket, meg az özvegyeket, és megmutatta nekik, hogy él.
(ApCsel 20.9-10) Egy Eutichusz nevû ifjú az ablakban ült, s Pál hosszú beszéde alatt úgy elnyomta az álom, hogy álmában lezuhant a harmadik emeletrõl. Holtan szedték össze. Pál lement hozzá, ráborult, átölelte, s így szólt: „Ne aggódjatok, még benne van a lélek.”
Ezek nem olyan feltámadások, amely által az ember megdicsőült testet kap, hanem csak olyanok, amelyeknél a lélek visszatért ugyanabba a romlandó testbe. Ezek a lelkek visszaadattak ennek a mulandó életnek. Ezek az emberek feltámadtak, de újra meg kellett halniuk...
A megdicsőülésre utaló előképek az Egyházban
A szentek életében megláthatjuk a megdicsőült test jegyeit. Ezek a következők: a stigmák, a bilokáció, a levitáció, az Oltáriszentséggel való kizárólagos táplálkozás...
(Gal 6:17) Ezután senki ne okozzon kellemetlenséget nekem, mert Jézus jegyeit viselem testemen.
2. Assziszi Szent Ferencnél, Páduai Szent Antalnál, Pietrelcinai Szent Pió atyánál, de más szenteknél is feljegyezték a bilokáció csodáját. Ugyanabban az időben két helyen is jelen volt a szent ember. Amint a Szentlélek több helyen jelen van (ApCsel 2:3) és mégis egy személy, úgy a Lélek megadja a lelki embernek is ugyanazt a tulajdonságot...
3. Az Egyház több szent emberről is tud, akik évtízedeken keresztül csakis az Oltáriszentséggel éltek. Nem ettek és mégsem fogytak le, nem haltak éhen, hanem jó egészségben élték életüket, egésszen addig, amíg az Úr magához nem szólította őket. Ezek az emberek már csak isteni eledellel éltek, amint a szellemi testek fognak élni az eljövendő életben...
(Jel 22:2) Az utca közepén és a folyam két partján az élet fái álltak. Tizenkétszer hoznak gyümölcsöt, vagyis minden hónapban teremnek, a fa levelei meg a népek gyógyulására szolgálnak.
4. Több szent emberről is feljegyezték, hogy levitáltak, amikor ima közben a Lélek által extázisba estek. Volt olyan pap is, aki mise közben levitált és repült a hívek feje fölött...
A mi megdicsőülésünk
1. Hiszünk Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában.
A mi feltámadásunk és megdicsőülésünk már itt, ebben az életben elkezdődik, és már itt részesedünk belőle azáltal, hogy:
2. Megismerjük Istent, a Szentháromságot, úgy ahogyan Isten kinyilatkoztatta magát nekünk Szent Fia által, és táplálkozunk a szent Eucharisztiával.
3. Krisztust követve és egyre inkább Istennel egyesülve.
(Róm 8,23) De nemcsak az, hanem mi is, akik magunkban hordjuk a Lélek zsengéit: mi magunk is sóhajtozunk bensőnkben, és várjuk a fogadott fiúságot, testünk megváltását.
Ima: Uram Jézus, köszönöm, hogy ilyen nagy reménységre hívtál meg minket. Kérlek, segíts legyőzni a restséget és a félelmet a Szentlélek erejével. Ámen.
Ima: Uram Jézus, köszönöm, hogy ilyen nagy reménységre hívtál meg minket. Kérlek, segíts legyőzni a restséget és a félelmet a Szentlélek erejével. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése