2012. szeptember 6., csütörtök

Az igazság szabaddá tesz

(Jn 8:31-36) Jézus a benne hívõ zsidókhoz fordult: „Ha kitartotok tanításomban, valóban tanítványaim lesztek, megismeritek az igazságot, és az igazság szabaddá tesz benneteket.”  „Ábrahám utódai vagyunk - felelték -, s nem szolgáltunk soha senkinek. Miért mondod hát, hogy szabadok lesztek?” Jézus így válaszolt: „Bizony, bizony, mondom nektek: Mindenki szolga, aki bûnt követ el. A szolga nem marad ott mindig a házban, a Fiú azonban mindvégig ott marad. Ha tehát a Fiú szabaddá tesz benneteket, akkor valóban szabadok lesztek.

Volt olyan is, hogy egyesek politikai szlogenje lett ez az igerész: (Jn 8:32) Az igazság szabaddá tesz! 
Utcaszéleségnyi plakáton vitték az evangéliumi idézetet. De vajon, helyes dolog-e egy evangéliumi idézetet politikai szlogenként használni?... Egyébbként is, milyen igazságról van szó? Mitől, vagy kitől szabadít meg? Hogyan, és ki által szabadít meg? Vajon ezt jelenti az Úr Jézus igéje? Akkor vajon miért vonult vissza az Úr Jézus, amikor meg akarták tenni Őt királlyá (Jn 6:15)?...

A rabság többrétű értelme

Ha valaki, valamilyen súlyos bűncselekményt követ el, akkor börtönbe zárják. Ennek egy sor következménye van:

- Korlátozzák a mozgásszabadságában, nem járhat szabadon a világban, tehát bizonyos értelemben béna lesz, aki nem mozoghat szabadon, vagy leprás, akit kitaszítottak.

- Nem beszélgethet szabadon másokkal, tehát bizonyos értelemben néma lesz.

- Nem láthatja a világ szépségeit, tehát bizonyos értelemben vak lesz.

- Nem hallhatja a világ híreit, az emberek beszélgetéseit, csak korlátozottan, tehát bizonyos értelemben süket lesz.

- Nem találkozhat a kintlevőkkel, tehát a világ számára bizonyos értelemben halott lesz.

Tehát a rabság, ebben az értelemben, hasonlít a némasághoz, a vaksághoz, a süketséghez, a bénasághoz (Lk 13:16), a leprához, vagy akár a halálhoz. Amikor valaki börtönben raboskodik, némileg hasonló helyzetben van a fogyatékos, beteg, vagy akár halott emberrel. Ha pedig valaki szolgasorsban, azaz rabszolgasorban van, akkor az is egyfajta börtön, egy tágasabb börtön. Szabadságának korlátozása őt is szegényebbé, fogyatékosabbá, vagy akár halottá teszi...

Mindezeket egy szinttel feljebb lehet vinni az analógia által: a lelki szintre. Van lelki rabság is, ami lelki némaságot, lelki vakságot, lelki süketséget, lelki bénaságot, leki leprát, vagy végső soron lelki halált okozhat. Az Úr Jézus küldetése a teljes ember megváltása, így a testi gyógyulások és a halottak feltámasztása, prófétikusan, a lelki gyógyulásokat és szabadulásokat vetítették előre...

(Iz 35:4-6) Mondjátok a csüggedt szívûeknek: „Bátorság! Ne féljetek! Nézzétek, eljön Istenetek, eljön, hogy bosszút álljon és megfizessen. Maga az Isten jön el, hogy szabadulást hozzon nektek.” Akkor megnyílik a vakok szeme, s a süketek füle hallani fog. Ugrándozik majd a sánta, mint a szarvas, és a némák nyelve ujjongva ujjong. Mert vizek fakadnak a pusztában, folyóvizek a sivatagban.

(Mt 11:5) Vakok látnak, sánták járnak, leprások megtisztulnak, süketek hallanak, halottak feltámadnak, a szegényeknek pedig hirdetik az evangéliumot.

A lelki rabság

Láthatjuk, hogy a börtön vagy a rabszolgasors, ami fizikai rabság, jelenthet bizonyos értelemben némaságot, vakságot, süketséget, bénaságot, leprát vagy akár halált. A lelki rabság, ehhez hasonlóan, jelenti a lelki problémákat, amelyeket a bűn okoz. Az Úr Jézus világosan kifejtette, hogy a lélek az, ami éltet, a test nem használ semmit...

(Jn 6:63) A lélek az, ami éltet, a test nem használ semmit.

(Mt 10:28) Ne féljetek azoktól, akik a testet megölik, a lelket azonban nem tudják megölni! Inkább attól féljetek, aki a kárhozatba vetve a testet is, a lelket is el tudja pusztítani!

Tehát, amikor rabságról és szabadulásról beszélünk, akkor végső soron lelki rabságra és lelki szabadulásra kell gondolnunk. A rabság legmélyebb formája a lélek bűnök általi rabsága. Az ember bűnre hajló természete és a bűn az, ami rabságban tartja az embert, és ezek által az ősi ellenség, az ördög tartja fogságban. Ebből a rabságból kell az embernek kiszabadulnia...

(Lk 4:18-19) „Az Úr Lelke van rajtam, azért kent fel engem, hogy örömhírt vigyek a szegényeknek. Elküldött, hogy hirdessem a foglyoknak a szabadulást, a vakoknak a látást, hogy szabadon bocsássam az elnyomottakatés hirdessem az Úr kegyelmének esztendejét."

A lelki rabság formái

- A lelki némaság: A hitetlenség miatt, az ember elfelejt Istenhez szólni, imádkozni vagy Istent a világban megvallani, róla beszélni és tanuságot tenni.

- A lelki vakság: A testi, világias gondolkodás miatt, az emberi szív és értelem nem képes meglátni, felfogni és megérteni Isten gondolatait, műveit, működését a világban, és nem képes bepillantani a szellemi világba.

- A lelki süketség: A testi, világias ember, képtelen meghallani Isten szavát, az evangéliumot, és számára képtelenség meghallgatani, felfogni a lelki dolgokat.

- A lelki bénaság: A bűnös ember szellemi lelke lassan elmeszesedik, lemerevedik, lebénul, képtelen lesz mozdulni és elindulni Isten akaratának megcselekvésére és a jócselekedetek végbevitelére.

- A lelki lepra: A bűnben senyvedő kérges lélek lassan megfertőződik a világ szennyétől, és a leprához hasonlóan, lelki betegség lesz úrrá rajta, ami lassan felemészti a lelkét.

- A lelki halál: A bűnben élő ember, egy idő után, a lelki halál állapotába kerül, amelyben átlép az élő halottak tartományába (1Tim 5:6)...


 

Ki szabadít meg a lelki rabságból?

Az igazság szabbaddá tesz! – mondta az a bizonyos szlogen. Tehát az "igazság" tesz szabaddá… De mi az igazság? - kérdezhetjük Pilátussal együtt (Jn 18:38). Erre maga az Úr Jézus válaszolt...
 
(Jn 14:6) „Én vagyok az Út, az Igazság és az Élet.

Tehát nem mi az igazság, hanem Ki az igazság... Ki tesz minket szabaddá? Az Úr Jézus Krisztus. Ő tesz minket szabaddá! 
Amikor az Úr angyala megjelent Józsefnek álmában, Jézusnak nevezte Mária magzatját, Aki a Szentlélektől fogantatott, ami azt jelenti, hogy Szabadító...
 
(Mt 1:21) Fiút szül, akit Jézusnak nevezel el, mert õ szabadítja meg népét bûneitõl.

Az az igazság, hogy Jézus Krisztus az igazság

Ő szabadít meg minket a bűn rabságából, azáltal, hogy hiszünk Benne és befogadjuk Őt az életünkbe. Ha hiszünk Jézus Krisztusban, megkeresztelkedünk és befogadjuk Őt a szívünkbe, lelkünkbe, akkor:

- Belekapcsolódunk lelkileg és jogilag, a Fiú által, a Szentháromság életébe.

- Szívünk döntései által, érzelmeink, értelmünk és akaratunk által, amelyek engedelmeskednek Jézus Krisztus szavainak, életünk átrendeződik Isten akarata szerint.

- A Szentlélek kiáradása által, bensőnk átalakul, és eggyé válik Krisztussal, hogy amint a Fiú az Atyában van és az Atya a Fiúban, úgy a Fiúban maradva (Jn 15:5), a Szentháromság egy Isten lakózzék bennünk (Jn 17:21).

Jézus Krisztusban kiárad bensőnkben a mennyei Atya szeretete a Szentlélek által, és ezáltal leromboltatik bennünk az ördög munkája, hatalma és befolyása. Isten szeretete és világossága kiszorítja belőlünk a sötétséget (1Ján 4:18), és meggyógyítja bennünk a lelki némaságot, vakságot, süketséget, bénaságot és leprát. Isten az igazság, Isten a szeretet (1Ján 4:16), Isten a világosság ( Jn 9:5) és Isten minden jónak a forrása. Ezek belénk áradnak Krisztusból, Aki az Ősszentség, minden szentség és kegyelem forrása (Jn 1:16). Mindez azért történhet meg, mert Krisztus emberré lett, hogy bennünket részesítsen isteni életéből. A bensőnk átistenesedése által megszabadulunk a bűn és az ördög rabságából. A bűn és az ördög rabságából való szabadulás pedig megtermi a Lélek gyümölcseit (Gal 5:23), amelyek ellentétei a test rossz gyümölcseinek (Gal 5:19-21)...

Hogyan szabadulhatunk meg a lelki rabságból?

1. Az első az élő hit. Hinnünk kell Isten egyszülött Fiában, Jézus Krisztusban. Az a mennyei Atya akarata, hogy higgyünk az Ő Szent Fiában (1Ján 3:23).

2. A második a bűnbánat (Mt 3:2). Be kell lássuk, hogy bűnre hajló a mi természetünk. Be kell lássuk, hogy bűnösek vagyunk, hogy bűnben fogantunk (Zsolt 51:7), hogy bűnben élünk és az ördög befolyása alatt élünk. Ha valaki nem látja be, tagadja, hogy rabságban van, hogyan lehet őt kiszabadítani?...

3. A harmadik az isteni életbe visszaoltó és életet adó szentségekhez való járulás. Szentgyónást kell végezni és szentáldozáshoz kell járulni. Az első a kiengesztelődés szentsége (2Kor 5:18), és a második az örök élet kenyere (Jn 6:58).

4. Továbbá, folyamatosan mosakodnunk és tisztulnunk kell, a Szentlélek által, a kiengesztelődés szentségében. Tisztulnunk kell az Úr Jézus Szent Vére által a szentgyónásban. Minden feljött bűnt le kell rakni és el kell hagyni. Ez mind hozzátartozik az új teremtmény kialakulásához bensőnkben (2Kor 5:17; Gal 6:15). A megtisztult életben pedig ki kell tartani (Jud 1:21), mert ez a megszentelődés útja...

5. Keresni kell, és el kell nyerni a Szentlélek ajándékát a krisztusi közösségben (ApCsel 19:2). Ezt általában egy másik felkent testvér szolgálata által nyerjük el. Ha kérjük a Szentlelket egy imaszolgálat által, akkor megkaphatjuk a Szentlélek tüzét a szívünkbe, amely kitisztítja és átjárja lelkünk csatornáit (Zsid 4:12). Csak egy Szentlélekkel eltelt ember képes igazán szolgálni az Úr szőlősében (ApCsel 6:5).

6. Meg kell teremjük a Szentlélek jó gyümölcseit (Gal 5:23), amelyek leginkább a jócselekedetekben nyilvánulnak meg.

7. Folyamatosan virrasztani és imádkozni kell, nehogy ismét a bűn rabságába kerüljünk. Az ördög mindig keresi, hogy miként térhetne vissza lelkünk kamrájába, ahonnan ki lett szorítva a Szentlélek által. Ha megszomorítjuk a Szentlelket (Ef 4:30; 1Tessz 5:19) azáltal, hogy visszatérünk korábbi bűneinkhez, akkor Ő visszavonul, és a lelkünk üres kamráját visszafoglalja az ördög, hétszeres erővel. Akkor ez a rabság sokkal keményebb lesz az előbbinél (Mt 12:43-45)...

Ima: Uram Jézus Krisztus! Te vagy a Szabadító! Hiszek Tebenned és kérlek add nekem szent Lelkedet. Jöjj Szentlélek Úristen, jöjj igazság Lelke, gyújtsd lángra a szívemet. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése