(Róm 8:1-17) Nincs semmi elmarasztaló ítélet azok ellen, akik Krisztus Jézusban élnek. Hiszen a lélek törvénye, ami a Krisztus Jézusban való élet folyománya, megszabadított téged a bûn és a halál törvényétõl. Amire ugyanis a törvény nem volt képes, mert a test miatt erõtlenné vált, azt Isten véghezvitte: elküldte tulajdon fiát a bûn miatt a bûn testének hasonlóságában, hogy elítélje a testben levõ bûnt, és hogy a törvény beteljesedjék rajtunk, akik már nem a test, hanem a lélek szerint élünk. A testi ember bizony testiekre vágyik, a lelki ember ellenben lelkiekre törekszik. De a test kívánsága a halálba vezet, a lélek vágyódása ellenben élet és béke. A test vágya ellene mond Istennek, nem veti alá magát Isten törvényének, sõt nem is képes rá. Ezért aki test szerint él, nem nyerheti el Isten tetszését. De ti nem test, hanem lélek szerint éltek, ha valóban Isten Lelke lakik bennetek. Akikben nem lakik Krisztus Lelke, azok nem az övéi. Ha Krisztus bennetek van, jóllehet a test a bûn miatt halott, a lélek a megigazulás következtében él. Ha pedig bennetek lakik annak Lelke, aki feltámasztotta Jézust a halálból, õ, aki Krisztus (Jézust) feltámasztotta a halottak közül, halandó testeteket is életre kelti bennetek lakó Lelke által. Így tehát, testvérek, nem vagyunk a testnek lekötelezve, hogy a test szerint éljünk. Mert ha test szerint éltek, biztosan meghaltok, de ha lélekkel megölitek a test szerinti tetteket, élni fogtok. Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai. Nem a szolgaság lelkét kaptátok ugyanis, hogy ismét félelemben éljetek, hanem a fogadott fiúság Lelkét nyertétek el, általa kiáltjuk: Abba, Atya! A Lélek maga tesz tanúságot lelkünkben, hogy Isten gyermekei vagyunk. Ha pedig gyermekei, akkor örökösei is: Istennek örökösei, Krisztusnak társörökösei. Elõbb azonban szenvednünk kell vele együtt, hogy vele együtt meg is dicsõüljünk.
Olofsson Placid bencés atya, akit 2003-ban a Hit Pajzsa dijjal tüntették ki, az egyik elõadásában kb. így magyarázta az ember testi és a lelki életét: Amikor az ember megszületik, akkor elkezdõdik a biológiai élete. Amikor megkeresztelik, akkor megszületik benne az õ lelki, kegyelmi élete. Az emberben, a földi élete során, a biológiai élet és a lelki, kegyelmi élet, párhúzamosan haladnak egymás mellett. A halál pillanatában a biológiai élet véget ér, de a lelki élet tovább halad Istenhez, az örök boldogságba...
A testi élet
Az ember nem csak
hús-vér testbõl és gondolatokból áll, ahogyan azt az ateista materialisták
állítják, nem is csak hús-vér testbõl és Isten éltetõ erejébõl (Ter 2:7), ahogyan az
adventisták állítják, hanem hús-vér testbõl és szellemi-lélekbõl.
Az ember hús-vér teste és szellemi-lelke nem alkotnak valamiféle kettõsséget az emberben, nem
két különálló dolog, hanem szétválaszthatatlan egységet alkotnak. Az
élõ ember hasonlatos a vizes szivacshoz. Se nem szivacs, se nem víz, hanem
vizes szivacs. A halott
ember olyan, mint a száraz szivacs. A víz elpárolgott belõle. A vizes
szivacsban, a víz teljesen felveszi a szivacs alakját. Ugyanúgy, az ember
szellemi-lelke is hasonló az ember testi ábrázathoz. Amikor az
ember meghal, akkor a szellemi-lelke különválik a testtõl, ezért aztán
természetes módon visszakívánkozik a testbe, amellyel összetartozik. Ezért a feltámadás egy
természetes szükséglet, amely bele van "kódolva" az ember lelkébe.
A test szó
alatt, hajlamosak vagyunk, minden esteben hús-vér testét érteni. A test szó azonban
sokkal többet foglal magába... A test szó azt jelenti, hogy valami teremtett, véges, korlátozott
autonómiájú és ami egy mozgatót ígényel. Ebben az értelemben az ember
szellemi-lelke is csak egy test. Sõt, az angyalok is, akik tiszta szellemi
teremtmények, csak testek, “égi testek”. Csak az nem test, akinek élete van
önmagában és nincs szüksége egy elsõdleges mozgatóra. Ebben az értelemben, csak
egyedül Isten nem test. Az Úr Jézus, amikor megvallja, hogy
az Atya megadta neki, hogy élete legyen önmagában, amint az Atyának élete van
önmagában, kinyilatkoztatja Istenségét:
(Jn 5:26) Amint ugyanis az Atyának élete van
önmagában, a Fiúnak is megadta, hogy élete legyen önmagában…(Ter 6:3) Ekkor az Úr így szólt: „Nem marad éltetõ lelkem az emberben örökké, mivel test. Életkora csak 120 év legyen.”
(Iz 31:3) Egyiptom ember és nem isten, lova csak test és nem lélek.
Az ember
hús-vér testét és szellemi-lelkét egyaránt Isten Lelke élteti. Az embernek van
biológiai élete és van lelki élete. Minkettõt Isten tartja fenn, gondviselõ erejével
és segíti kegyelmével. Azonban, az ember szellemi-lelke,
valami nagyobbra van hívatva mintsem, hogy önmagának és az evilági, anyagi
dolgoknak éljen..Az ember szellemi-lelke arra van rendelve, hogy elteljen Isten
Lelkével és egyesüljön Vele. Ezt nevezzük Isten kegyelmének. Isten Lelke átjárja
az ember szellemi-lelkét, betölti, megvilágosítja, élteti, erõsíti, felmelegíti szeretetével, felruházza különbözõ képességekkel, ajándékokkal és a jóra serkenti.
Az ember
embertõl születik, vagyis test a testbõl. Ádámot Isten teremtette az Õ képére és
hasonlatosságára, de Ádám már Séthet a saját képmására nemzette ( Ter 1:26; Ter
5:3). Mivel az õsbûn által, a test Ádám elszakadt Istentõl, az éltetõ Lélektõl és meghalt,
ezért csakis halott lelkû utódokat tudott nemzeni, test szerint. Mivel minden test testbõl születik, ezért minden ember lelkileg halottnak születik és
szûkölködik Isten dicsõségében.
Jn 3:6 Ami a testbõl születik, az test,
ami a Lélekbõl születik, az lélek.Róm 3:23 Mert mindnyájan vétkeztek, és nélkülözik az Isten dicsõségét.
De Isten már az õsbûn után megígérte, hogy nem hagyja az embert a test halálában, hanem megváltja és újra egyesíti önmagával. Ezt az igéretét Ábrahámmal kezdte megvalósítani és utódaival folytatta. Majd késõbb, Mózes által átadta a Törvényt Izraelnek. A Törvény nem más, mint a Lélek karakterének evilági kicüvekelése a test számára a világban. De lényegében, a Lélek karaktere a szeretet. A Törvény abban állt, hogy a test saját erejébõl próbálta követni a Lélek karakterét, a törvény cüvekei nyomán. De a test sohasem tudta a saját erejébõl magára ölteni a Lélek karakterét, ezért aztán mindenki vétkezett, mert senki sem tudta betartani a Törvényt. A test és a Törvény olyanok, mint amikor két, ugyanazon pólusú mágnesvéget akarunk összeilleszeni. Csakis erõvel lehet azokat egymáshoz illeszteni, de amint elengedjük, azonnal eltávolodnak egymástól.
A Törvény, ami teljességében a Lélek karaktere, vagyis a szeretet, nem szûnik meg soha, hanem Krisztus által beteljesedik. Krisztus megváltó mûve által, az Újszövetségben, az ember szíve megváltozik a kegyelem által és alkalmassá válik a Törvény beteljesítésére. Ezért mondja az Úr Jézus, hogy nem azért jött, hogy a törvényt megszüntesse, hanem hogy betöltse ( Mt 5:17). Ezért jövendölte meg már Jeremiás próféta, hogy a törvény nem kõtáblákra lesz vésve, hanem emberi szívek hústáblájára (Jer 31:33). A megváltás által, Isten életének részesei lettünk. A Lélek által, a törvény most már a szûvünkbe van írva... A Lélek által megváltozik a szûvünk polaritása és odatapad a törvényhez, ami a Lélek karaktere, vagyis a szeretet...
(Mt 5:17) Ne gondoljátok, hogy megszüntetni jöttem a törvényt vagy a prófétákat. Nem megszüntetni jöttem, hanem teljessé tenni.
(Jer 31:33) Ez lesz az a szövetség, amelyet majd Izrael házával kötök, ha elérkeznek azok a napok - mondja az Úr: Bensejükbe adom törvényemet, és a szívükbe írom. Én Istenük leszek, õk meg az én népem lesznek.
(Gal 3:3) Ennyire értelmetlenek vagytok, hogy amit lélekben kezdtetek, most testben akarjátok bevégezni?
(Gal 6:8) Aki tehát test szerint vet, testébõl is arat majd romlást. Aki ellenben a lélek szerint vet, lelkébõl arat örök életet.
A lelki élet
Isten elküldte Szent Fiát, Jézus Krisztust, hogy megváltson bennünket. A Megváltás megtörtént a kereszten, egyszer s mindenkorra, 2000 évvel ezelõtt. Mindenki, aki hisz és megkeresztelkedik, részesül a megváltásban, beleoltatik Isten szentháromságos életébe és részesül Isten Lelkébõl. Aki megkeresztelkedik víz és a Szentlélek által, az újjászületik lélekben és a Lélek szerint él:
(Jn 3:3-8) Jézus azt felelte neki: „Bizony, bizony, mondom neked: aki nem születik újjá, az nem láthatja meg az Isten országát.” Nikodémus megkérdezte: „Hogy születhet valaki, amikor már öreg? Csak nem térhet vissza anyja méhébe azért, hogy újra szülessék?” Erre Jézus azt mondta: „Bizony, bizony, mondom neked: Aki nem vízbõl és (Szent)lélekbõl születik, az nem megy be az Isten országába. Ami a testbõl születik, az test, ami a Lélekbõl születik, az lélek. Ne csodálkozz azon, hogy azt mondtam: újjá kell születnetek. A szél ott fúj, ahol akar, hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön és hova megy. Így van vele mindenki, aki a Lélekbõl született.”
Csakis az
üdvözülhet, aki lélek szerint él (Jn 6:63) vagy legalábbis vágyik erre, amint a jobb lator tette ( Lk 23:40-43). Nem a saját bûnös teste szerint, nem a saját bûnös szellemi-lelke
szerint, hanem Isten szent és éltetõ Lelke szerint. Az él a Lélek szerint, aki
a lélek cselekedeteit cselekszi és nem a test cselekedeteit. Az ilyen ember megfeszíti
önmagát, megfékezi bûnös vágyait ebben a világban, amint
Krisztust is megfeszítették a Golgotán (Gal 5:24). A lélek cselekedetei életszentségre és örök életre vezetnek. A test cselekedetei bûnre meg kárhozatra vezetnek (Gal 5:19-21).
(Jn 6:63) A lélek az, ami éltet, a test
nem használ semmit. Hozzátok intézett szavaim lélek és élet...(Gal 5:19-21) A test cselekedetei nyilvánvalók: kicsapongás, tisztátalanság, fajtalanság, bálványimádás, babonaság, ellenségeskedés, viszálykodás, vetélkedés, harag, veszekedés, szakadás, pártoskodás, irigykedés, gyilkosság, részegeskedés, tobzódás és ezekhez hasonlók. Mint már elõbb mondtam, most ismét kijelentem: Akik ilyeneket mûvelnek, nem öröklik Isten országát.
(Gal 5:22-24) A Lélek gyümölcse viszont: szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség, jóság, hûség, szelídség, önmegtartóztatás. Ezek ellen nincs törvény. Akik Krisztus Jézushoz tartoznak, keresztre feszítették testüket szenvedélyeikkel és kívánságaikkal együtt.
(Kol 3:1-6) Ha tehát Krisztussal feltámadtatok, keressétek, ami fönt van, ahol Krisztus ül az Isten jobbján. Ami ott fönn van, arra legyen gondotok, ne a földiekre. Hiszen meghaltatok, és életetek Krisztussal el van rejtve az Istenben. Amikor majd Krisztus, a mi életünk megjelenik, vele együtt ti is megjelentek dicsőségesen. Öljétek meg tagjaitokban azt, ami földies: az erkölcstelenséget, a tisztátalanságot, az érzéki vágyakat, a bűnös kívánságokat és a kapzsiságot, ami nem más, mint bálványimádás. Ezek miatt sújtja Isten haragja a hitetlenség fiait.
A test és a lélek
egymás ellen tusakodnak ebben az életben. A test mindaz, ami az
ember bûnös természetébõl fakad. A lélek Istentõl származik és Istenhez emel fel. Ez két különbözõ út…
Az elsõ a halálba, a kárhozatba vezet, a második pedig felfele ível, az örök életbe. A leki ember
elhagyja a bûnt, megfékezi a testet és ellenáll a kisértéseknek. A testi
ember lerombolja az életszentséget, csapodár és nem tud ellenállni a
kisértésnek. A test szolgaságban tart, a bûn szolgaságában, de a lélek szabadságra
vezet Krisztusban, az istengyermeki szabadságra ( Jn 8:32). Mi a szabad asszony gyermekei
vagyunk, vagyis az Egyházé (Gal 4:31). Ha lélek szerint élünk, akkor a mi szellemi-lelkünk
Istenhez emelkedik és nem jut a testtel az ítéletre.
(Mt 26:41) Virrasszatok és imádkozzatok, nehogy
kísértésbe essetek. A lélek ugyan készséges, a test
azonban erõtlen.”(Gal 4:29-31) De ahogy akkor a test szerint született üldözte a lélek szerint valót, úgy van most is. De mit mond az Írás? „Ûzd el a szolgálót és fiát, mert a szolgáló fia nem örököl a szabad asszony fiával.” Mi tehát, testvérek, nem a szolgáló fiai vagyunk, hanem a szabad asszonyéi.
(Gal 5 :16-17) Kérlek tehát benneteket, hogy lélek szerint éljetek, s akkor majd nem teljesítitek a test kívánságait. A test ugyanis a lélek ellen tusakodik, a lélek meg a test ellen. Ellentétben állnak egymással, s így nem azt teszitek, amit szeretnétek.
(1Pét 2 :11) Szeretteim, kérlek benneteket, hogy mint idegenek és zarándokok, tartózkodjatok a testi kívánságoktól, mert ezek a lélek ellen törnek.
(1Pét 3 :18) Mert Krisztus is meghalt egyszer a bûnökért, az Igaz a bûnösökért, hogy az Istenhez vezessen minket. A test szerint ugyan megölték, de a lélek szerint életre kelt.
(1Pét 4:6) Mert azért hirdették az evangéliumot a halottaknak is, hogy ha mint emberek testben ítélet alá estek is, lélekben éljenek az Isten által.
A lelki
élet útja gyakorlatban, Szent Benedek útja: “Ora et labora” , azaz “Imádkozzál és
dolgozzál"... Az elsõ, a legfontosabb és a legszükségesebb: az Úr imádata. De mivel a föld átok alatt áll (Ter 3:17), ezért dolgozni kell a megélhetésért (2 Thessz 3:10). Ez az átok azonban áldássá lett számunkra,
mert amíg dolgozunk, nincs idõnk vétkezni a bûnös természetünkkel... Ha
felajánljuk Istennek a becsületes, mindennnapi munkánkat, akkor a munkánk is
imádság lehet. Így az egész életünk lelkivé és Istent dicsõítõvé válhat.
Megváltottság és bûnhõdés
Paradox helyzetnek tûnik, hogy ugyanakkor megváltottak vagyunk és mégis bûnhõdünk. Meg vagyunk
váltva, Isten gyermekei lettünk, de a bûnre hajló természetünk megmarad ebben
az életben. Isten megbocsájtotta bûneinket, de mégis, a személyes bûneinknek, vagy õseink
bûneinek következménye ott maradnak életünkben. Miért?... Mert a testi
életünkre kihat a bûn következménye, de lelki életünk Krisztusban nyer kifutást az örök haza felé. Ezért ott van az életünkben a szenvedés, a
betegség és a nyomorúság, test szerint, de ugyanakkor ott van a lekünk öröme és
boldogsága a lélek szerint. Így teljesedik be minden í betû vagy veszõ a Törvénybõl
(Mt 5:18).
(Kiv 20:5) Ne borulj le ilyen képek elõtt és ne
tiszteld õket, mert én, az Úr, a te Istened féltékeny Isten vagyok. Azoknak a vétkét, akik gyûlölnek engem, megtorlom fiaikon, unokáikon
és dédunokáikon.(Kiv 34:7) Kegyelmét megtartja ezrek számára, megbocsátja a vétket, a hibát, a bûnt, de nem hagyja egészen büntetés nélkül, hanem az atyák vétkét számon kéri fiaiktól és unokáiktól harmad- és negyedízig.
(Jer 31:29-30) Azokban a napokban nem mondják többé: Az apák ették az éretlen szõlõt, és fiaik foga vásott el tõle. Mert ki-ki a maga gonoszságáért hal meg; csak annak vásik el a foga, aki az éretlen szõlõt eszi.
(Jer 32:18) Te irgalmas vagy ezrek iránt, de az apák gonoszságáért még fiaik ölébe is fizetsz. Nagy és fölséges Isten vagy; a Seregek Urának hívnak.
Hogyan éljünk?
Hát a Lélek
szerint… De mit
jelentsen ez konkrétan?... Hát elõször is óvakodjunk a test cselekedeteitõl:
(Gal 5:19-21) A test cselekedetei nyilvánvalók:
kicsapongás, tisztátalanság, fajtalanság, bálványimádás, babonaság,
ellenségeskedés, viszálykodás, vetélkedés, harag, veszekedés, szakadás,
pártoskodás, irigykedés, gyilkosság, részegeskedés, tobzódás és ezekhez
hasonlók. Mint már elõbb mondtam, most ismét kijelentem:
Akik ilyeneket mûvelnek, nem öröklik Isten országát.
Általános
szabály lehet az, hogy ne azt nézzük, hogy mit nem szabad tenni, hanem azt, hogy mit kell
tenni. Ne azt nézzük, hogy mi tilos, hanem azt, hogy mi a jó és a hasznos ( 1 Kor 10:23). Nem
az ördögöt és a kárhozatot firtatjuk, hanem Krisztusra és a keresztre
tekintünk, Aki a mi üdvösségünk ( Jn 3:14-15). Nem a gonosszal való csatározásokkal kell töltenünk
idõnket, hanem Krisztus oltalama alá kell futunk és Õ majd megvéd bennünket. Így a dolgok leegyszerûsödnek... Krisztus szent
vérének oltalma alá kell futnunk és minden nap õt kell szemlélnünk, imádnunk. A
munkánkat is, a pihenésünket fel kell ajánljuk
Krisztusnak és így mindent Benne élünk meg. Ha ezt tesszük, akkor hamar letisztul az életünk és valóban krisztusivá
válik.
Kerülni kell a
testieket, a bûnre vezetõ dolgokat. Ilyenek a rossz filmek, az érzékies zenék, a kívánatos képek, a rendetlen
olvasmányok, az gátlástalan internetezés, a szociális hálózatok helytelen használata, a rossz társaságok, a mulatozások, a
haszontalan sportok, testépítések, a divat, stb. Óvakodjunk a
bálványimádástól, ami a babonaságban, az okkultizmusban, az ezoteriában, a jóslásokban, az anyagiasságban, a pénzimádásban, az önmegvalósításban,
vagy más ördögi dolgokban áll. Óvakodjunk a
haragtól, az indulatosságtól, a bosszútól, a viszálykodástól, a versengésektõl, a nagyravágyástól, a
karrierizmustól, a megszólásoktól, az ítélkezésektõl, a rágalmaktól, stb. Nagyon óvakodjunk a szentségtöréstõl, a káromlástól, a szent dolgok iránti tiszteletlenségtõl és az átkozódástól.
Kérjük minden nap Isten Lelkét, a Szentlélek Úristent, hogy halmozzon el ajándékaival és teremjük meg a Lélek gyümölcseit ( Gal 5:22). Legyünk tökéletesek, amint a mennyei Atyánk is tökéletes (Mt 5:48)!
Kérjük minden nap Isten Lelkét, a Szentlélek Úristent, hogy halmozzon el ajándékaival és teremjük meg a Lélek gyümölcseit ( Gal 5:22). Legyünk tökéletesek, amint a mennyei Atyánk is tökéletes (Mt 5:48)!
Ima: Uram Jézus Krisztus, csak Terád akarunk tekinteni.
Mindent Tebenned akarunk tenni. Akár élünk, akár halunk, Tieid akarunk lenni.
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése