„Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki
hisz benne, az el ne vesszen, hanem örökké éljen.” Azt mondják, hogy ez a
Szentírás legidézettebb igéje. Azt is mondják, hogy ha valamiképpen elvesznének
az evangéliumok és csak ez az egy mondat maradna meg a Szentírásból, akkor ez
is elég lenne örömhírnek.
Amikor ezt az igét halljuk, olvassuk, mindig a Megváltásra gondolunk. Arra
gondolunk, hogy a mennyei Atya nekünk adta Szent Fiát, hogy keresztre feszítsék,
meghalljon értünk és megváltson minket a bûntõl meg a haláltól. És ez így is
van. Hiszen az adott szöveg-kontextusban, ez az ige szorosan összefügg a Mózes
által felemelt rézkígyóval (Szám 21:8). Amint Izrael népe, a pusztában, a felemelt
rézkígyóra tekintett és megszabadult a mérges kígyók marásának következményétõl,
úgy mi is, ha feltekintünk a felemelt, keresztre feszített Úr Jézus Krisztusra,
megmenekülünk a bûn halálos mérgétõl és örökké élni fogunk. De Isten szeretete
nem csak ennyibõl áll... Isten egyszülött Fiának odaadottságát mélyebben kell
szemlélnünk...
Nekünk adta Fiát az
örökkévalóságban
Az idõk kezdete elõtt volt az Isten, akinek a régi, ( talán) találóbb neve:
Él. Õ az abszolut kezdet nélküli kezdet az örökkévalóságban. Aztán született
az Ige (Logosz), aki született de nem teremtmény, hanem Isten. Született, de
nincs születésnapja, mert az örökkévalóságban született ( Zsid 5:5). Õ az elsõ Ige,
Isten örök kimondott Szava. Minden más ige csak ezután lett. Az Ige által lett
minden, ami lett és nélküle semmi sem lett. Õbenne foglaltatik össze a mindenség, minden Õbenne áll fenn és Õ a feje a Testnek, az Egyháznak.
(Jn 1:1-3) Kezdetben volt az Ige, az Ige Istennél volt, és Isten
volt az Ige, ő volt kezdetben Istennél. Minden általa lett, nélküle semmi
sem lett, ami lett.(Jn 8:58) Jézus így felelt nekik: Bizony, bizony, mondom nektek, mielőtt Ábrahám lett volna, én vagyok.
(Kol 1:16-18) Mert benne teremtett mindent a mennyben és a földön: a láthatókat és a láthatatlanokat, a trónusokat, uralmakat, fejedelemségeket és hatalmasságokat. Mindent általa és érte teremtetett. Ő előbb van mindennél, és minden benne áll fenn. Ő a testnek, az Egyháznak a feje.
Isten lélek. Az Atya a saját lényébõl és szubsztanciájából szülte a Fiút,az örök Igét, akinek megadta, hogy vele egylényegû legyen és önmagában élete
legyen, amint az Atyának is élete van önmagában (Jn 5:26). Az Atya úgy szerette a Fiút, hogy teljesen
belelehelte magát a Fiúba, minden dicsõségével, hatalmával és kincsével. A Fiú
pedig úgy szerette viszont az Atyát - alávetve szeretebõl magát az Atyának, kinek
Õ az egyszülöttje -, hogy teljesen
visszalehelte magát az Atyába, minden dicsõségével, hatalmával és kincsével,
amit az Atyától kapott. Az Atya a Fiúban van és a Fiú az
Atyában (Jn 10:38). Ez a lehelet - mivel Isten leheletérõl van szó, Aki lélek – a harmadik isteni személy, vagyis a Szentlélek. E szeretet körforgásnak nincsen
kezdete, mert az örökkévalóságban nincsen idõ. A Szentháromság egy Isten minden
tér és idõ fölött létezik és ezért az ember számára felfoghatatlan. Olyan ez,
mintha egy lapra rajzolt, megelevenedett ember, elmélkedne a negyedik
dimenzióról...
Már a Szentháromság örök boldog, bensõ életében nekünk adta az Atya az Õ szeretett Szent
Fiát. A mindentudó Atya elõre tudta, hogy mi kell terve véghezviteléhez,
teremtménye üdvözítéséhez. Azt kérdezte: Ki menjen el?... Erre a Fiú azt mondta: Íme, itt vagyok...
(Zsid 10:5-7) Ezért, amikor eljön
a világba, így szól: „Áldozatot és ajándékot nem kívánsz, de testet alkottál
nekem; égő- és bűnért való áldozatban nem telik kedved. Akkor ezt mondtam: Íme,
itt vagyok, amint a könyvtekercsben meg van írva rólam, hogy teljesítsem
akaratodat, Istenem.”
Nekünk adta Fiát a
Megtestesülésben
Az idõk teljességében ( Gal 4:4), amint a próféták megjövendölték, Isten
belépett a történelembe (Mt 1:1-17), egy bizonyos térbe és idõbe, egy bizonyos
vérvonalba, Dávid házába, hogy megszülessen Mária által a világba. Isten, az Õ Szent Fia által, leszállott a
mennybõl, emberré lett, magára vette emberi természetünket, amely hordozója
lett istenségének. Ez egy olyan nagy esemény volt, hogy tiszteletére angyali kórusok dicsõítettek a pásztorok szeme láttára
a földön. "Dicsõség a magasságban Istennek és békesség a földön a jóakaratú
embereknek", mert az Ige nem csak egy rövid idõre lett testté, amig megvált minket,
hanem a magára vett emberi természetet soha többé nem veti le. Ebben
érzékelhetõ leginkább az isteni odaadottság, mert igaz, hogy a Megváltás mûve a
legnagyobb, de a Megtestesülés, azzal, hogy nem múlik el soha, megejtõ... A mennyei Atya úgy
szerette ezt a világot, hogy örökre nekünk adta Szent Fiát, hogy örökre
valóságos ember legyen.
(Lk 2:13-14) És hirtelen mennyei
seregek sokasága jelent meg az angyallal, akik dicsérték az Istent, és ezt
mondták: Dicsőség a magasságban Istennek, és a földön békesség, és az
emberekhez jóakarat.
Nekünk adta Fiát a Jordánban
Keresztelõ János ott keresztelt a Jordán vizében. Egyszer csak maga az Úr
Jézus jelenik meg a sorban és kéri János keresztségét. János tudja, hogy az Úr Jézus
az Isten Báránya, aki elveszi a világ bûneit (Jn 1:29), a szeplõtelen Bárány (1 Pét 1:19), akinek nincs szüksége a bûnbánat vízkeresztségére és vonakodik
megkeresztelni. De az Úr Jézus, szeplõtelen létére, egy akart lenni a bûnös
testvérei közül (Zsid 4:15), hogy magára véve bûneinket, kiengesztelje az Atyát és bocsánatot
kérjen a bûnös emberek nevében.
(Mt 3:13-17) Akkor Jézus eljött
Galileából a Jordán mellé Jánoshoz, hogy az megkeresztelje őt. De János
igyekezett visszatartani: »Nekem van szükségem arra, hogy megkeresztelkedjem
általad, és te jössz hozzám?« Jézus azonban ezt válaszolta neki: »Hagyd ezt
most, mert így illik teljesítenünk minden igazságosságot.« Akkor engedett
neki. Miután Jézus megkeresztelkedett, mindjárt feljött a vízből, és íme, az ég
megnyílt neki, és látta az Isten Lelkét, mint galambot leereszkedni és
rászállni. És íme, egy hang hangzott az égből: »Ez az én szeretett fiam, akiben
kedvem telik«. (Zsid 5:7) Ő testi élete idején könyörgésekkel és esedezésekkel, hangos kiáltással és könnyek között járult az elé, akinek hatalma van arra, hogy kiszabadítsa őt a halálból. És meghallgattatott istenfélelméért.
A mennyei Atya odaadta szeplõtelen Fiát a bûnös embereknek, mert a bûn rabságában sínylõdõ
emberiség képtelen volt bocsánatot kérni vétkeiért. A mennyei Atya odaadta a világnak Szent
Fiát, hogy szószólója legyen a bûnben megnémúlt, elrejtõzött ( Ter 3:8)
emberiségnek. Amint felemelkedett a Jordánból, rászállott a Szentlélek és megtelepedett.
Itt is nekünk adta az mennyei Atya Szent Fiát, mert Õbenne, mindnyájunkra, hívõkre, leszáll a Szentlélek és mi is Isten szeretett fiai leszünk, akikben kedve
telik. Ezután az Úr Jézus böjtölt a pusztában, imádkozott és esedezett az emberiség bûneiért, hiszen az emberek még imádkozni sem
tudtak. A tanítványok meg kérték az Úr Jézust, hogy tanítsa meg õket imádkozni ( Lk
11:1).
Nekünk adta Fiát a Megváltásban
A Megváltásra nincsenek szavak... Az Úr Jézus megváltott minket a kereszten, kifizette
adósságainkat, felszegezte adóslevelünket a keresztfára, átok lett értünk, sebei által gyógyulást szerzett nekünk, kiengesztelte a mennyei Atyát... Nem tudjuk teljesen átfogni elménkkel a megváltás mûvét... Csak annyit tudunk elképzelni, hogy a Kálvárián rettenetesek
lehettek az Úr Jézus testi kínjai. De azt, hogy milyen volt az Úr Jézusnak
magára venni a világ bûneit, milyen volt átok lenni, milyen volt az „Eli, Eli, lama szabaktani?”,
milyen volt kimondani az utolsó szavakat a kereszten, azt esetleg, majd a
saját haláltusánkban sejtjük meg...
Itt már csak a csend van... Isten odaadta Szent Fiát a világnak az Õ lándzsával
átdöfött szívén át... Odaadta nemcsak testileg, hanem istenileg is, hogy amint
az Isten emberi lett, úgy az emberi is megistenesedjen. Kicsordult az Õsszentségbõl
a kegyelem kifogyhatalan, kiapadhatatlan forrása, a víz és a vér képében...
(Jn 19:33-34) Mikor azonban
Jézushoz értek, látták, hogy már meghalt. Ezért nem törték meg lábszárát, hanem
egyik katona lándzsával megnyitotta oldalát, melyből nyomban vér és víz
folyt ki.(1 Jn 5:6) Hiszen Jézus Krisztus az, aki víz, vér és Lélek által jött. Nemcsak a víz által, hanem a víz és a vér által. Erről a Lélek tanúskodik, hiszen a Lélek az igazság.
Nekünk adta Fiát az alvilágban
Tudjuk, hogy az Úr Jézusnak, az Õ kereszthalála után, még dolga volt. Meghalt és alászállt a poklokra. Igen. Leszállott az alvilágba, mert Õ nem csak az akkoriaknak adatott oda, nem csak a kereszthalála után született hívõknek adatott oda, hanem a kereszthalála elõtt élt embereknek is. Emberek milliárdjai szálltak le az alvilágba, a börtönökbe, minden remény nélkül. És ezek között is a leginkább megszenvedettek a mi testi õsszüleink voltak: Ádám és Éva. Ó, hányszor, de hányszor járta át fájdalom a szívüket, látván, hogy bûnükért minden leszármazottuk aláhull az alvilágba. Minden egyes lélek érkezése újabb és újabb gyötrelmet okozhatott lelkükben. Milyen hosszú és gyötrelmes lehetett az õ fogságuk. Ezért hát, az Úr Jézus elsõ útja a pokolban, minden bizonnyal, Ádámhoz és Évához vezethetett, hogy megvigasztalja és kiszabadítsa õket, az oly sokat raboskodottakat és szenvedetteket. Nem is hagyta õket többé az alvilágban, hanem felvitte õket a mennybe. Így valóban foglyokat vitt fel a magasba...
(Mt 27:52) A
sírok megnyíltak, és sok elhunyt szentnek feltámadt a teste.
(Ef 4:8) Ezért
mondja az Írás: Fölment a magasba, magával vitte a foglyokat, s osztott az
embereknek ajándékokat.
Nekünk adta Fiát a Szentírásban
Minden idõk embere, akár
az Ószövetségben, akár az Újszövetségben, a szent írásokban az odaadott örök Igét
olvasta/olvassa. Az örök Ige nekünk adatott a Szentírásban. Táplálkozzunk
belõle és megtaláljuk az örök életet...
(Mt 13:51-52) Megértettétek mindezeket?” „Igen” – felelték. Erre így folytatta: „Minden
írástudó, aki jártas a mennyek országának tanításában, hasonlít a
házigazdához, aki kincseiből újat és régit hoz elő.”(Tim 3:16-17) Minden Írás, amit az Isten sugalmazott, jól használható a tanításra, az érvelésre, a feddésre, s az igaz életre való nevelésre, hogy az Isten embere tökéletes legyen és minden jóra kész legyen.
Nekünk adta Fiát a közösségben és a kenyértörésben
A mennyei Atya nem csak
az eljövendõ Igét adta nekünk, hanem a feltámadott Urat is, az idõk végezetéig,
amikor majd mi adatunk Neki, mint menyasszony a Võlegénynek ( Jel 21:2). Ezért
az Úr Jézus mindig jelen van a közösségben, amely az Õ nevében gyûl össze,
illetve a kenyértörésben, ami a szentmise és az Oltáriszentség.
(Mt 18:20) Mert ahol
ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.(Mt 28:19-20) Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket! Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevére, és tanítsátok meg őket mindannak a megtartására, amit parancsoltam nektek. S én veletek vagyok mindennap, a világ végéig.
(ApCsel 2:42) Ezek állhatatosan kitartottak az apostolok tanításában és közösségében, a kenyértörésben és az imádságban.
( 1 Kor 11:23-26) Én ugyanis az Úrtól kaptam, amit közöltem is veletek: Urunk Jézus elárulásának éjszakáján fogta a kenyeret, hálát adott, megtörte, és így szólt: „Vegyétek és egyétek, ez az én testem értetek. Ezt tegyétek az én emlékezetemre.” Ugyanígy vacsora után fogta a kelyhet, és így szólt: „Ez a kehely az új szövetség az én véremben. Ezt tegyétek, valahányszor isztok belőle, az én emlékezetemre.” Valahányszor ugyanis e kenyeret eszitek, és e kehelyből isztok, az Úr halálát hirdetitek, amíg el nem jön.
Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki hisz benne, az el ne vesszen, hanem örökké éljen. Úgy szerette Isten az embert, hogy mindenét odaadta érte. Ennél többet már nem tud tenni értünk. Csak hinni kell Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában. Ha nem hiszünk, ekkora nagy ajándék láttán, akkor Istennek nincs mit velünk kezdenie és kárba veszünk.
Ima: Uram, add nekem is Szent Fiadat, hogy ne csak értelmemmel, hanem teljes szívemmel, teljes lelkemmel, teljes lényemmel és egész életemmel higgyek Tebenned. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése