2008. október 15., szerda

Méhednek gyümölcse

(Jn 8:3-11) Az írástudók és a farizeusok egy házasságtörésen ért asszonyt vittek eléje. Odaállították középre, és így szóltak hozzá: "Mester, ezt az asszonyt röviddel ezelőtt házasságtörésen érték. Mózes azt parancsolta a törvényben, hogy az ilyet meg kell kövezni. Hát te mit mondasz?" Ezt azért kérdezték, hogy próbára tegyék, s vádolhassák. Jézus lehajolt, és az ujjával írni kezdett a földön. De tovább faggatták, azért fölegyenesedett, és azt mondta nekik: "Az vesse rá az első követ, aki bűntelen közületek!" Aztán újra lehajolt, s tovább írt a földön, ők meg ennek hallatára eloldalogtak, egyikük a másik után, kezdve a véneken, s csak Jézus maradt ott a középütt álló asszonnyal. Jézus fölegyenesedett és megszólította: "Asszony, hova lettek? Senki sem ítélt el?" "Senki, Uram" - felelte az asszony. Erre Jézus azt mondta neki: "Én sem ítéllek el. Menj, de többé ne vétkezzél!"

Szemlélõdés

Amikor az ítéletre vonatkozó evangéliumi részeket olvassuk, a következõ dolgokat szûrjük le:
- Mi emberek, mindnyájan bûnösök vagyunk és ezért nincs jogunk ítélkezni;
- Egyedül Jézus Krisztus bûntelen, ezért egyedül csak Neki van joga ítélkezni;
- A mennyei Atya, az Õ Szent Fiának, Jézusnak adta át az ítéletet;
- Ha ítélkezünk, mi is ítélet alá esünk és ahogyan ítélünk, bennünket is úgy fognak majd ítélni...

Kapcsolódó igerészek:

(Róm 3:23) Mert mindnyájan vétkeztek, és nélkülözik az Isten dicsőségét.

(Jn 5:22)  Az Atya nem ítél el senkit, hanem egészen a Fiúra bízta az ítéletet...

(Lk 6:37) Ne mondjatok ítéletet senki fölött, s akkor fölöttetek sem ítélkeznek. Ne ítéljetek el senkit, s akkor benneteket sem ítélnek el. Bocsássatok meg, és nektek is megbocsátanak.

Azonban, mindezeken túl, ha figyelmesen olvassuk az evangéliumi részt, akkor észrevehetünk egy rejtett dolgot. T.i. a törvény azt mondta ki, hogy nemcsak a házasságtörõ asszonyt, hanem a vele együtt vétkezõ férfit is el kellett ítélni és halálra kellett kövezni. Ezért aztán, nagy kérdése ennek az evangéliumi résznek az, hogy: hol maradt el a házasságtörõ férfi és miért nem hozták õt is az Úr Jézus elé az asszonnyal együtt?...

(Lev 20:10) Ha valaki férjes nővel házasságtörést követ el, mégpedig: aki embertársának feleségével házasságtörést követ el, az halállal lakol; ő is, bűntársa is.

(Mtörv 22:22) Ha rajtakapnak valamely férfit, hogy férjes asszonnyal hál, mindketten haljanak meg, a férfi is, aki együtt hált az asszonnyal, meg az asszony is. Irtsd ki, ami gonosz, Izraelből!

A lehetséges ok ott van a szentírásban:

(Péld 7:6:22) Mert házának ablakából kukucskál, a nyíláson át leskelődik, hátha a gyanútlan fiatalok közt meglátna egy ifjút, akinek kevés az esze: arra megy az utcán, a sarkon, és arra veszi az irányt, ahol az ő háza van. Szürkület van éppen, a nappal és az éj közt, leszállóban az éj sötétje. Összeakad vele egy nőszemély, cédán kiöltözve, fátyollal borítva. Nem volt önuralma, nem volt maradása, lába nem tudott megmaradni otthon. Egyszer az utcán, aztán a téren, végül minden utcasarkon leskelődött. Megfogja az ifjút, már meg is csókolja, és azt mondja neki szégyentelen arccal: „Adós voltam még egy áldozattal, és ma beváltottam, amit megfogadtam. Azért jöttem ki, hogy találkozzam veled, és rád találjak most, lám, megleltelek. Ágyamon a takarókat szépen elrendeztem, egyiptomi vásznat terítettem rá. Fekvőhelyemet bepermeteztem: mirha, aloé meg fahéj illatos olajával. Gyere, igyuk a szerelem italát reggelig, élvezzük örömmel a szerelem gyönyörét! Mert a férjem éppen nincsen itthon, elment messzire, hosszú útra indult. Elvitte magával az erszényt is a pénzzel, nem jön meg előbb, csak amikor holdtölte lesz.” Rábeszélő készségével így elcsábította, csalfa szájával tévútra vezette. Mint aki megzavarodott, elindult utána, ahogyan az ökör megy a vágóhídra, vagy mint a szarvas, amely hurokba akad. 

Terhesség vagy áldott állapot

A kézenfekvõ magyarázat itt az, hogy az asszony, házasságtörés közben, várandós lett. Ha a férj elmegy otthonról, mert katonai szolgálatot teljesít, vagy mert messzi tájra útazik kereskedni, és amikor hazajön, az asszony a várandósság jeleit mutatja, akkor nagy a gond. De már azelőtt is, az egy házban lakó asszonyok azonnal észreveszik ha kimarad a másik asszony menstruációja... Tahát egy ilyen helyzetben, a tettenérés abban áll, hogy jön a baba és bizonyíthatóan nem a férj az apa...
Azt viszont nem tudni, hogy ki az a férfi, akivel megtörtént a házasságtörés, mert az odébbállt... Ez már érthetõvé teszi, hogy az ítéletnél miért nincs ott a bûnt elkövetõ férfi is....

Tehát a házasságtörés bizonyítéka az asszony méhének gyümölcse ...

Ez ebben az esetben az érkezõ élet:
- Öröm helyett rettegést hozott;
- Élet helyett halált hozott;
- Jövõ helyett, reménytelen sorsot hozott...


 
 
Mire gondolhatott az Úr Jézus, amikor eléje hozták az asszonyt? Lehet, hogy éppen az egykor áldott állapotban lévõ édesanyjára és saját emberi természetének magzati állapotára gondolt. Mert hát, ha nincs a mennyei Atya gondviselése, ha József nem lett volna igaz ember, ha nem hitt volna az Úr angyalának, akkor nem vette volna feleségül Máriát és kiszolgáltatta volna õt a törvénynek... Ugyanis a törvény azt mondta ki, hogy ha egy jegyben álló leány várandósnak bizonyul, akkor kövezzék meg, mint házasságtörõt...

(Mt 1:18-20) Jézus Krisztus születésének ez a története: Anyja, Mária, Józsefnek a jegyese, még mielőtt egybekeltek volna, úgy találtatott, hogy gyermeket fogant a Szentlélektől. Férje, József igaz ember volt, nem akarta a nyilvánosság előtt megszégyeníteni, ezért úgy határozott, hogy titokban bocsátja el. Míg ezen töprengett, megjelent neki álmában az Úr angyala, és így szólt hozzá: "József, Dávid fia, ne félj magadhoz venni feleségedet Máriát, hiszen a benne fogant élet a Szentlélektől van!

(Mtörv 22:23-24) Ha egy érintetlen leánnyal, aki el van jegyezve valamely férfival, a városban találkozik egy másik férfi és együtt hál vele, vezessétek mind a kettőjüket a város kapujához és kövezzétek őket agyon: a lányt amiatt, hogy bent a városban nem kiáltott segítségért, a férfit, mivel meggyalázta embertársa feleségét. Irtsd ki, ami gonosz, körödből.

Ebben a megvilágításban, lehet, hogy az Úr Jézus, éppen az asszony és a megszületendõ gyermek nagybetüs életét írta a porba (habár egyesek szerint a farizeusok és az írástudók bûneit...). Azt akarta, hogy életük legyen és bõségben legyen (Jn 10:10)... Azt akarta, hogy az asszony méhének gyümölcse életet hozzon és ne halált...

A gyerek a család gyümölcse

Ez a szentírási rész rávilágít a nõ, az asszony természeti  lényegére és a család lényegére. Az asszony méhe lehet:
- Az élet, az áldás forrása és helye;
- A család legbensõbb központja és féltett kincse;
- A társadalom és az emberiség fenntartója.

Ezért az asszonyi méhet nagy tisztelettel és megbecsüléssel kellene kezelnie minden férfinak és nõnek. A nõnek fel kellene fognia magasztos szerepét és a férfinak ezt meg kellene becsülnie...

Manapság gyakran nem ez történik és így, az asszony méhe:
- A félelem és a rettegés forrása;
- A gyilkosság és a halál szinhelye;
- Mindenféle lator átjáróháza;
- A társadalom terhe...

Mond meg, hogy mit jelent számodra az asszonynak méhe és én megmondom neked, hogy mi annak a gyümölcse…

Ima: Uram, megrettenünk és könyörgünk végtelen irgalmadért. Ments meg Uram minket! Ámen.

1 megjegyzés: