Ha figyelmesen olvassuk ezt az evangéliumi szakaszt, akkor láthatjuk, hogy van benne néhány tisztázandó dolog:
1. Az világos, hogy a szamár a hátaslóhoz viszonyitva az alázatosságot szimbolizálja, de miért választott az Úr egy olyan szamarat, amelynek csikója is volt?
2. Az is világos, hogy az Úr Jézus nem ültetett „rájuk” (mármint két szamárra), ahogyan, teljes bizonytalansággal, forditották le a szöveget, hiszen nem szoktak egy fenékkel két lovat ülni, de még két szamarat sem...
3. Akkor hát melyik szamárra ült fel az Úr Jézus? A kanca szamárra vagy a csikójára?...
A jobb megértés végett, olvassuk el a Szent István féle
biblia szerinti forditást is:
(Mt
21:1-6) Amikor Jeruzsálemhez közeledve Betfagéba,
az Olajfák hegyéhez értek, Jézus elküldte két tanítványát, ezzel a
megbízatással: „Menjetek a szemközti faluba! Találtok ott egy megkötött
szamarat a csikajával. Oldjátok el és vezessétek ide! Ha valaki szólna érte,
mondjátok, hogy szüksége van rá Urunknak, akkor rögtön elengedi.” Ez azért
történt, hogy beteljesedjék a próféta szava: Mondjátok meg Sion leányának:
Nézd, királyod jön hozzád, szerényen, szamárháton, a teherhordó állat csikaján.
A tanítványok elmentek, s úgy tettek, ahogy Jézus meghagyta nekik. Elhozták a
szamarat és csikaját, ráterítették ruhájukat, ő pedig felült rá.
Tehát itt már világos,
hogy csak az egyikre ült fel, de vajon melyikre? Mert hát minden Jeruzsálembe
való bevonulás jelentben csak egy szamár szerepel, nem kettõ... A válasz
szerintem egyértelmû: az Úr Jézus a szamárcsikó hátán vonult be Jeruzsálembe...
Ennek magyarázata:
1. Istennek mindenben
kijár az elsõbbség;2. Isten lefoglalja, kisajátítja magának az övéit.
1. Istennek mindenben kijár az elsõbbség
Már az ószövetségben
láthatjuk, hogy az Úr minden elsõszülöttet lefoglalt magának. Egyiptomban
minden elsõszülöttet elpusztított, amikor kiszabadította Izraelt az egyiptomi
rabságból.
(Kiv
34:19) Minden elsőszülött az enyém: minden hímnemű elsőszülött, a szarvasmarháké és a juhoké is.(Szám 3:13) Az enyém ugyanis minden elsőszülött attól kezdve, hogy megvertem az elsőszülötteket Egyiptom földjén. Magamnak szenteltem mindent, ami elsőnek születik Izraelben, akár ember, akár állat: az enyémek. Én vagyok az Úr!«
Az újszövetségben, az Úr
Jézus, Aki Isten egyszülött Fia, Aki megtestesült, megváltott minket
kereszthalálával és megdicsõült feltámadásával, az „alfa” vagyis a kezdet, az
elsõ és az Egyház Feje:
(Jel 1,8) „Én vagyok az alfa és az
ómega (a kezdet és a vég)” – mondja az Úr, az Isten, aki van, aki volt
és aki eljő, a Mindenható.(Róm 8:29) Mert akiket eleve ismert, azokat eleve arra is rendelte, hogy hasonlók legyenek Fia képmásához, s így ő elsőszülött legyen a sok testvér között.
(Kol 1:18) Ő a feje a testnek, az egyháznak; ő a kezdet, az elsőszülött a halottak közül, hogy minden tekintetben ő legyen az első.
Tehát azért választotta
az Úr Jézus ezt a szamarat, amelynek csikója volt, mert az a csikó még nem volt
elválasztva az anyjától és még nem használták sem teherhordásra, sem megülésre.
Így, érvényesült, beteljesedett ezen a szamárcsikón is az Úr elsõbbsége... Mi
lett tovább a szamárcsikó sorsa?... Ki tudja?... Lehet, hogy a továbbiakban az
apostoloknak maradt teherhordó állatként...
2. Isten lefoglalja magának övéit
Ez szorosan összefügg az
elõbbiekkel. Isten nemcsak elsõbbséget kíván az övéitõl, hanem le is foglalja
magának az övéit, akik a választottak. Ilyen Istennek lefoglalt emberek voltak
a próféták és a bírák... Majd végül, maga a Szûzanya, Mária - aki méhébe
fogadta Isten egyszülött Fiát - lett a Lefoglalt Szûz, aki által Isten eljött
közénk...
Sámson példája:
(Bir 13:4-5) Most azonban vigyázz magadra,
ne igyál se bort, se szeszes italt, és tisztátalant se egyél, mert fogansz és
fiút szülsz. Borotva ne érintse fejét, mert ez a gyermek Isten nazírja lesz
anyja méhétől fogva. Ő lesz, aki majd elkezdi Izraelt kiszabadítani a
filiszteusok kezéből.”
Keresztelõ Szent János
példája:
(Lk 1:14-17) Örömöd lesz ő és vigasságod,
és sokan örülnek majd az ő születésének, mert nagy lesz ő az Úr előtt, bort és
részegítő italt nem iszik, és már anyja méhétől fogva betelik Szentlélekkel,
Izráel fiai közül sokakat visszatérít majd az Úrhoz, az ő Istenükhöz, és
őelőtte jár Illés lelkével és erejével, hogy az atyák szívét a gyermekekhez
térítse, és az engedetleneket az igazak lelkületére, hogy felkészült népet
állítson az Úr elé.
A Szûzanya példája, aki
szüzenszûlõ és Isten anyja:
(Mt 1:20-23)Míg ezen töprengett, megjelent
neki álmában az Úr angyala, és így szólt hozzá: „József, Dávid fia, ne félj
magadhoz venni feleségedet Máriát, hiszen a benne fogant élet a
Szentlélektől van! Fiút szül, akit Jézusnak nevezel el, mert ő szabadítja
meg népét bűneitől.” Ezek azért történtek, hogy beteljesedjék, amit az Úr a
próféta szavával mondott: Íme, a szűz fogan és fiat szül, Emmánuel lesz a
neve. Ez azt jelenti: Velünk az Isten. ( Lk 1:26-38, Iz 7:14).
Ilyen Istennek lefoglalt
emberek voltak a nagy szentek is, mint pl. az apostolok, az egyházatyák, Nursiai
Szent Benedek, Szent Domonkos, Assziszi Szent Ferenc, Páduai Szent Antal, Néri
Szent Fülöp, Páli Szent Vincze, Viannei Szent János, Szent Pio atya és sokan
mások. Õk Isten szamárcsikói voltak, vagyis Isten emberei...
Az eszkatonban, az Úr
Jézus ilyen Õneki lefoglalt szentekkel kisérteti magát:
(Jel 14:1-5) S láttam a Bárányt, ott állt
Sion hegyén, és vele száznegyvennégyezer, aki viselte az ő és Atyjának
homlokára írt nevét. Aztán szózatot hallottam az égből, mint nagy vizek zúgását
vagy szörnyű mennydörgés robaját. A szózat, amelyet hallottam, emlékeztetett
arra, ahogyan a hárfások pengetik hárfájukat. Új éneket énekeltek a trón előtt,
a négy élőlény és a vének előtt. Az éneket senki sem tudta megtanulni, csak a
földről megváltott száznegyvennégyezer. Ezek azok, akik asszonnyal nem
szennyezték be magukat, szüzek maradtak és mindenüvé követték a Bárányt,
bárhová ment. Ők a megváltottak az emberek közül, az Isten és a Bárány
első termése. Ajkukon nincs hazugság: szeplőtelenek.
Isten szamárcsikói kell legyünk
Nem vagyunk sem szûzek,
sem a világból kivonultak, sem teljesen lelkiek. Mégis, arra kell törekedjünk,
hogy az Úr Jézus szamárcsikói legyünk. Törekednünk kell arra, hogy Õ legyen az
elsõ helyen a szívünkben és az életünkben. Engednünk kell, hogy egyre inkább
lefoglaljon minket magának. Ha ezt tesszük, akkor Neki van hatalma, hogy
megtisztitson minket, hogy olyanok legyünk, mintha szüzek lennénk, mintha egy
lennénk a nagy szentek közül. Jusson eszünkbe, hogy Szent Ágoston is milyen
világi ember volt és mekkora nagy szent lett belõle. Ha engedjük, hogy a Szentlélek
alkalmassá tegyen minket (1 Kor 6:11), akkor Jézus szamárcsikója lehetünk, amelyen
bevonul az emberek Jeruzsálemébe, azaz szívébe, lényének legmélyére...
Ennek ellenkezõje az,
amikor az embert az ördög lovagolja meg és használja eszközként, hogy romboljon
és pusztitson a szívekben meg a világban. Rajtunk áll, hogy kinek leszünk az
eszköze: az Úr Jézus szamárcsikója leszünk vagy az ördög dacos, fekete paripája?...
Ima: Tudom Jézusom, hogy még mindig inkább
vagyok dacos ló, mintsem alázatos szamárcsikó. Add nekem Szentlelkedet, hogy
átformáljon engem és így egyre inkább alkalmas legyek arra, hogy eszközöddé
váljak. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése