2023. július 23., vasárnap

Én vagyok a jó pásztor

(Jn 10:11-15) Én vagyok a jó pásztor. A jó pásztor életét adja a juhokért. Aki béres és nem pásztor, akinek a juhok nem tulajdonai, az látva, hogy jön a farkas, elhagyja a juhokat, és elfut, a farkas pedig elragadja és szétkergeti őket. A béres azért fut el, mert csak béres, és nem törődik a juhokkal. Én vagyok a jó pásztor, én ismerem az enyéimet, és az enyéim ismernek engem, ahogyan az Atya ismer engem, én is úgy ismerem az Atyát, és én életemet adom a juhokért.

Az Úr Jézus kezdettől fogva azonosult a pásztorokkal meg a nyájjal. Már születésekor is, a dicsőitő angyali kórus, a pásztoroknak jelent meg, akik a nyájat őrizték. Nem Herodesnek, nem a papoknak, nem a farizeusoknak vagy az írástudóknak, nem a szanhedrinnek jelentek meg, hanem a legegyszerübbeknek, a szabad ég alatt pihenő pásztoroknak (Lk 2:8-15)...

Az Úr Jézus nemcsak a pásztorokkal azonosult, hanem a nyájjal is, sőt a legkisebb báránnyal is. Ő az Isten báránya, aki elveszi a világ bűneit (Jn 1:29). Amit eggyel a legkisebbnek tesz valaki, azt Ővele teszi...

(Mt 10:42) Aki pedig csak egy pohár friss vizet ad is inni egynek a legkisebbek közül, mert az én tanítványom, bizony mondom nektek: nem marad el jutalma.

(Mt 25:40) Bizony mondom nektek, valahányszor megtettétek ezeket akár csak eggyel is az én legkisebb testvéreim közül, velem tettétek meg.

Az Úr Jézus, eme azonosulás által, az Egyházat, az Ő misztikus Testét, a pásztor és a nyáj képével szemlélteti...

(Jn 10:16) Más juhaim is vannak nekem, amelyek nem ebből az akolból valók; azokat is vezetnem kell, és hallgatni fognak a hangomra, és akkor lesz egy nyáj, egy pásztor.

A példázatában is a jó pásztorról beszél, aki otthagyja a kilencvenkilenc juhot, hogy az egy elveszett után menjen...

(Lk 15:4-6) Ha valakinek közületek száz juha van, és elveszít közülük egyet, vajon nem hagyja-e ott a kilencvenkilencet a pusztában, és nem megy-e addig az elveszett után, amíg meg nem találja? És ha megtalálta, felveszi a vállára örömében, hazamegy, összehívja barátait és szomszédait, majd így szól hozzájuk: Örüljetek velem, mert megtaláltam az elveszett juhomat.

Tehát mindegy, hogy Krisztus misztikus Testéről meg a tagokról, az igazi Szőlőtőről meg a szőlővesszőkről, vagy a jó Pásztorról meg a nyájról beszélünk. A funkciók és a szimbólika felépítése elvileg ugyanaz. Krisztus a jó Pásztor aki őrzi a nyájat, Krisztus az igazi Szőlőtő, aki táplálja a szőlővesszőket és Krisztus a misztikus test Feje, Aki összetartja a tagokat...

Amint az Úr Jézus átadta Péternek, majd a többi apostolnak is, az oldó-kötő hatalmat, úgy átadta nekik a pásztori feladatot is...

(Mt 16:19 Neked adom a mennyek országának kulcsait, és amit megkötsz a földön, kötve lesz az a mennyekben is, és amit feloldasz a földön, oldva lesz az a mennyekben is.

(Mt 18:18) Bizony mondom nektek: amit megköttök a földön, kötve lesz a mennyben is, amit pedig feloldotok a földön, oldva lesz a mennyben is.

(Jn 21:15-17) Miután ettek, így szólt Jézus Simon Péterhez: Simon, Jóna fia, jobban szeretsz-e engem, mint ezek? Ő pedig így felelt: Igen, Uram, te tudod, hogy szeretlek téged! Jézus ezt mondta neki: Legeltesd az én bárányaimat! Másodszor is megkérdezte: Simon, Jóna fia, szeretsz-e engem? Ő ismét így válaszolt: Igen, Uram, te tudod, hogy szeretlek téged. Jézus erre ezt mondta neki: Őrizd az én juhaimat! Harmadszor is szólt hozzá: Simon, Jóna fia, szeretsz-e engem? Péter elszomorodott, hogy harmadszor is megkérdezte tőle: Szeretsz-e engem? Ezért ezt mondta neki: Uram, te mindent tudsz, te tudod, hogy szeretlek téged. Jézus ezt mondta neki: Legeltesd az én juhaimat!

Tehát három itt színt jelenik meg: 

- Van, aki legelteti és őrzi a juhokat; 

- Vannak juhok, akik pásztorként legeltetik a bárányokat;  

- Vannak a legeltetettek, akik bárányok.

Péter megbízatásában, valójában, a Katolikus Egyház felépítése jelenik meg: Van a pápa, aki őrzi a juhokat, akik a főpapok és a papság általában. A papság, a jó Pásztor példáját követve, legelteti a bárányokat, vagyis a híveket. Vannak a bárányok, vagyis a hívek, akik követik a pásztorokat és szolgálnak a Lélek ajándékaival meg adományaival...

Amint Isten jónak teremtette a világot, de az ősbűn miatt megromlott, úgy az Úr Jézus is jónak alapította az Egyházat, de az idő elteltével jöttek a bajok... Az Úr Jézus kezdettől fogva megmondta, hogy a botrányok elkerülhetetlenek lesznek, olyannyira, hogy a hit megmaradása is kérdéses lesz, sőt, még az Úr napjának emlékezete is...

(Lk 17:1-2) Azután így szólt tanítványaihoz: »Lehetetlen, hogy botrányok elő ne forduljanak, de jaj annak, aki okozza azokat. Jobb lenne annak, ha malomkövet kötnének a nyakára és a tengerbe vetnék, mint hogy megbotránkoztasson egyet is e kicsinyek közül. 

(Lk 17:22) Jönnek napok, amikor szeretnétek látni az Emberfiának egyetlen napját, és nem fogjátok látni.

(Lk 18:8) Csak az a kérdés, hogy amikor az Emberfia eljön, talál-e hitet a földön?

Tehát elkerülhetetlen, hogy egyes pásztorok meg ne romoljanak és botrányokat ne okozzanak. Nagy Szent Gergely pápa a Lelkipásztorok törvénykönyvében ezt úgy fejti ki, hogy jobb lenne a botrányt okozó papnak, ha világi életben maradt volna és a mindennapi robot malomkövét vette volna a nyakába. Itt a malomkő a világi munkát, a robotot jelképezi, a tenger pedig a világot...

Már az ószövetségben is igen keményen szól az Úr a gonosz pásztorok ellen...

A gonosz pásztorok 

(Ez 34:2-10) Emberfia! Prófétálj Izráel pásztorairól! Prófétálj, és mondd meg a pásztoroknak: Így szól az én Uram, az ÚR: Jaj Izráel pásztorainak, akik magukat legeltették! Hát nem a nyájat kell legeltetniük a pásztoroknak? A tejet megittátok, a gyapjúval ruházkodtatok, a kövéret levágtátok, de a nyájat nem legeltettétek! A gyengét nem erősítettétek, a beteget nem gyógyítottátok, a sérültet nem kötöztétek be, az eltévedtet nem tereltétek vissza, és az elveszettet nem kerestétek meg, hanem erőszakosan és kegyetlenül uralkodtatok rajtuk. Szétszóródtak, mint akiknek nincs pásztoruk, mindenféle mezei vad eledele lettek, úgy szétszóródtak. Ott bolyongott nyájam minden hegyen és minden magas halmon; szétszóródott nyájam az egész föld színén, és nincs aki utána eredjen, nincs aki megkeresse. Ezért ti, pásztorok, halljátok meg az ÚR igéjét: Életemre mondom – így szól az én URam, az ÚR –: Mivel préda lett a nyájam, mindenféle mezei vad eledele lett a nyájam, mint amelynek nincs pásztora, pásztoraim nem eredtek a nyájam után, hanem önmagukat legeltették a pásztorok, nem a nyájamat legeltették, ezért ti, pásztorok, halljátok meg az ÚR igéjét! Így szól az én URam, az ÚR: Én most a pásztorok ellen fordulok, és számon kérem tőlük a nyájamat. Gondoskodom róla, hogy ne ők legeltessék a nyájat, magukat sem fogják többé legeltetni a pásztorok. Kiragadom szájukból juhaimat, és többé nem esznek belőlük.

Az Úr, a jó Pásztor, számonkéri a pásztorok munkáját és viselkedését. Számonkéri a visszaéléseket, hűtlenségeket és hanyagságokat. Számonkéri a nyáj kizsákmányolását, elhanyagolását, kifosztását és szétszélesztését. Az Úr nem hagyja elveszni nyáját, hanem számonkéri azt a pásztoroktól, akik csak béreseknek bizonyultak, sőt maga megy utána, kiszabadítja és visszahozza elveszett juhait...

A jó pásztor uralkodása

(Ez 34:11-22) Mert így szól az én Uram, az ÚR: Majd én magam keresem meg juhaimat, és én viselem gondjukatAhogyan a pásztor gondját viseli a nyájnak, amikor ott áll juhai között, amelyek szét voltak szóródva, úgy viselem gondját juhaimnak. Kiszabadítom őket mindenünnen, ahová csak szétszóródtak egy felhős, borús napon. Kivezetem őket a népek közül, és összegyűjtöm az országokból, azután beviszem őket a saját földjükre; Izráel hegyein, a völgyekben és az ország minden lakóhelyén fogom legeltetni őket. Jó legelőn fogom legeltetni őket, és Izráel magas hegyein fognak majd tanyázni. Jó tanyájuk lesz, ott heverésznek, és kövér legelőn legelésznek Izráel hegyein. Én legeltetem juhaimat, és én keresek nekik pihenőhelyet – így szól az én Uram, az ÚR. Az elveszettet megkeresem, az eltévedtet visszaterelem, a sérültet bekötözöm, a gyengét erősítem, a kövérre és az erősre vigyázok; úgy legeltetem őket, ahogy kell. De köztetek is igazságot teszek, juhaim – így szól az én Uram, az ÚR –, bárány és bárány között, kosok és bakok között. Nem elég nektek, hogy a legjobb legelőn legeltek? Miért tapossátok össze lábatokkal a többi legelőt? Tiszta vizet isztok. Miért zavarjátok föl lábatokkal, amit otthagytok? Azt legeljék az én juhaim, amit a lábatok összetaposott, és azt igyák, amit a lábatok fölzavart? Ezért így szól az én Uram, az ÚR: Majd én igazságot teszek kövér bárány és sovány bárány között. Oldalatokkal és vállatokkal taszigáljátok, és szarvatokkal öklelitek félre a gyöngéket, míg csak ki nem szorítjátok őket. De én megszabadítom juhaimat, és nem esnek többé zsákmányul, mert igazságot teszek bárány és bárány között!

A jó Pásztor megmenti nyájat és igazságot tesz a juhok és bárányok, kosok és bakok között. A hivatallal nem lehet visszaélni... Nem azért kap valaki pápai, bíborosi, püspöki vagy papi hatalmat, hogy azzal visszaéljen. Nem azért részesül valaki az igehirdetés küldetésével, hogy zavaros teológiával össze-vissza tapossa az ige legelőjét és zavarossá tegye annak tiszta vizét... Minden visszaélést, gonoszságot és hanyag munkát számonkér majd a jó Pásztor a béresektől...

A jó Pásztor megkeresi az elveszett juhot, vállára veszi, hazaviszi, bekenegeti sebeit, bekötözi, gyógyítgatja, táplálja és felhízlalja. A kövéret jól tartja, a gyengét pedig oltalmazza, hogy erősödjön. Veszedelem idején nem fut el, mint a béresek, mert Ő egyszer s mindenkorra életét adta a nyájáért... A béresek elfutnak, mert ők csak béresek. Ha a pásztorok romlottak és gonoszak lettek, akkor a jó Pásztor képes a nyájból új pásztorokat támasztani. A jó Pásztor minden egyes juhot, bárányt név szerint ismer és a nyáj is ismeri az Ő hangját. Ezért van az, hogy a kicsinyek nem hallgatnak az idegen, gonosz béres hangjára. Ez a gonosz külsőre olyan, mint a bárány, de belül farkas, mely ragadozó és úgy beszél, mint a sárkány, az ősi kígyó...

(Mt 7:15) Óvakodjatok a hamis prófétáktól, akik báránybőrbe bújva jönnek hozzátok, de belül ragadozó farkasok.

(Jel 13:11) És láttam, hogy a földből feljön egy másik fenevad; két szarva volt, mint a Báránynak, de úgy beszélt, mint a sárkány.

A mi Urunk a csodálatos jó Pásztor. Neki minden lehetséges. Ezért hát ne félj te kicsiny nyáj...

(Lk 12:32) Ne félj, te kicsiny nyáj, mert úgy tetszett a ti Atyátoknak, hogy nektek adja az országot!

Ima: Hála és dicsőség neked Uram Jézus, hogy Te vagy a jó Pásztor és bízva-bízhatunk Benned. Ámen.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése