(Lk 17:1-6) Azután így szólt tanítványaihoz: ,,Lehetetlen, hogy botrányok elő ne forduljanak, de jaj annak, aki okozza azokat. Jobb lenne annak, ha malomkövet kötnének a nyakára és a tengerbe vetnék, mint hogy megbotránkoztasson egyet is e kicsinyek közül. Vigyázzatok magatokra! Ha vét ellened testvéred, figyelmeztesd; és ha megbánja, bocsáss meg neki! Még ha napjában hétszer vét is ellened, és napjában hétszer tér vissza hozzád, és azt mondja: ,,Bánom!'' - bocsáss meg neki.' Az apostolok ekkor azt mondták az Úrnak: ,,Növeld bennünk a hitet!' Az Úr ezt felelte: ,,Ha csak akkora hitetek lesz is, mint egy mustármag, és ennek az eperfának azt mondjátok: ,,Szakadj ki tövestől és verj gyökeret a tengerben!'', engedelmeskedni fog nektek.
Ha malomkövet kötnének a nyakára… Ebből rögtön egy öngyilkosság vagy egy kegyetlen gyilkosság juthat eszünkbe. Már látjuk is a Szajna partját, a kikövezett támfalaival, ahol egy reményvesztett szerencsétlen ember bogozza a követ saját nyakára, hogy beugorjon a vízbe. Vagy elképzelhetjük, amint sötét maffiózók, ugyanezt teszik valakivel, akit el akarnak tenni láb alól. Aztán belegondolunk, hogy milyen lenne, ha mi lennénk ennek a szerencsétlennek a helyében. Az önvédelmi reflexünk azonnal eltaszítja ezt a képet... Persze, de ez a kép hasznos is lehet. Jó lehet arra, hogy figyelmeztessen minket és elriasszon a botrány vétkétől. Jó arra, hogy tudatosítja az emberben a botránkoztatás bűnének súlyosságát...
De mi is valójában a botrány: Veszekedés? Verekedés? Szemérmetlekedés? Mi az?... A Katolikus Egyház Katekizmusa így határozza meg a botrányt (scandalum):
KEK 2284. A botrány olyan viselkedés vagy magatartás, amely másokat bűn elkövetésére indít. Aki botránkoztat, a felebarát kísértőjévé válik. Kárt okoz az erénynek és az egyenességnek; testvérét lelki halálba taszíthatja. A botrány súlyos bűn, ha cselekedettel vagy mulasztással mást szándékosan súlyos bűnbe visz.
Nagy a kisértés! Igykezzünk Isten félelmében, igaz, erkölcsös, mértéktartó életet élni, hogy nehogy zátonyra fusson az életünk...
Ima: Uram Jézus, elkérjük az istenfélelem ajándékát, hogy mindig a Te félelmedben éljünk és soha senkit meg ne botránkoztassunk. Ámen.
Nagy Szent Gergely, a Lelkipásztorság törvénykönyvében (I./II. fejezet) a malomkő szimbólumának egy más értelmezést tulajdonít...
Ne vállaljanak lélekvezetést olyanok, akik életükben nem gyakorolják azt, amit elméletileg elsajátítottak. A malomkõ ti. a világ körüli szorgoskodást és fáradalmat jelenti, a tenger mélysége pedig a végsô kárhoztató ítéletet jelképezi. Aki tehát az életszentség megmutatására állíttatott oda és mégis vagy szóval ront meg másokat, vagy példával, jobb volna neki, hogy földi foglalatoskodások közepette világi ruházatban érné a halál, minthogy szent hivatalában a bûnre adjon másoknak példát: az egyedül elbukót ugyanis tûrhetôbb szenvedés kínozza a pokolban.
A malomkő képe tehát, inkább felel meg a rabok által forgatott malomkőnek, ahol nem magát a követ akasztották az ember nyakába, hanem a szíjjat, amellyel a malomkövet forgató rúdat kellett húzni. A malomkő tehát e világ robotját jelképezi, az eredeti bűn miatt ránkszabott fáradságos kenyérkeresetet (Ter 3:19). A tengerben való elsülyedés, a büntetést is sugallja, de ugyanakkor a népek sokasságát is (Jel 12:18;13:1). Tehát jobb az emberek sokasságában robotolni a mindennapi kenyérért, mint egyházi tisztségben, másokat megbotránkoztatva, az evangéliumból meg az oltár szolgálatából élni (1Kor 9:13-14). Mert méltó ugyan a munkás az eledelére (Mt 10:10), de csak akkor, ha a termést begyűjti, nem pedig eltékozolja (Mt 12:30; Lk 12:23). Ugyanakkor, az evangéliumból és az oltárból élő, annyit kellene elvegyen fizetségéből, hogy a malomkőnél robotolót ne szégyenítse meg (1Kor 11:12). Mert a malomkőnél robotoló egyszerű ember gyakran nem jut annyira, hogy tisztességes életet biztosítson családjának, de az evangélium és az oltár szolgálata egyeseknek igencsak jövedelmező foglalkozás...
Nagy a kisértés! Igykezzünk Isten félelmében, igaz, erkölcsös, mértéktartó életet élni, hogy nehogy zátonyra fusson az életünk...
Ima: Uram Jézus, elkérjük az istenfélelem ajándékát, hogy mindig a Te félelmedben éljünk és soha senkit meg ne botránkoztassunk. Ámen.
És mi van akkor, ha engem botránkoztatott meg valaki?
VálaszTörlésTúl kell lépni rajta... Sok a botrány az életben, mert lehetetlen, hogy botrányok ne legyenek, de nekünk megvan a magunk dolga és a magunk útja... Nem érünk rá leragadni minden botrány miatt. Bocsássunk meg azoknak, akik megbotránkoztattak minket és emelkedjünk a rossz dolgok fölé Krisztusban.
VálaszTörlés