2015. augusztus 24., hétfő

Jézus hûsége

(Jel 1:4-6) János a hét egyháznak, amelyek Ázsiában vannak. Kegyelem nektek és békesség attól, aki van és aki volt és aki eljövendő; és a hét szellemtől, akik az ő trónja előtt vannak; és Jézus Krisztustól, aki hűséges tanú, elsőszülött a halottak közül, és fejedelme a föld királyainak; aki szeretett minket és megszabadított bennünket bűneinktől a saját vére által, és Istene és Atyja számára királysággá és papokká tett minket; övé a dicsőség és az uralom örökkön-örökké! Ámen.

Keveset gondolunk a hûségre és még kevesebbet beszélünk róla. Ha a hûség szót halljuk, akkor leginkább az jut eszünkbe, hogy ki, hogyan csalta meg házastársát, illetve kik azok, akik elválltak… Evangéliumi vonatkozásban, a hûség leginkább a hûtlen sáfár példázata által jut eszünkbe (Lk 16:2). Ilyenkor, esetleg, eljutunk addig a kérdésig, hogy: vajon mi hûségesek vagyunk-e ?…

Mi jelent hûségesnek lenni? A hûség tömören azt jelenti, hogy megtartani: megtartani az egységet, megtartani az ígéretet, megtartani a fogadalmat, megtartani a hitet, megtartani az eggyességet, megtartani a szövetséget… 

Amikor a hûségrõl gondolkodunk, megfeledkezünk visszamenni egésszen a forráshoz, Jézus Krisztushoz. Mi csak az emberi hûségrõl akarunk gondolkodni, pedig a hûség nem más, mint a Szentlélek gyümölcse, ami az Igazból és a Hûségesbõl forrásozik:

(Gal 5:22) A Lélek gyümölcse pedig a szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség, jóság, hűség,...

A hûség ellentétének pontos neve nem a hûtlenség, hanem az árulás. Az iskarióti Judás esetében láthatjuk, hogy mennyire súlyos dolog az árulás. Ezért annyira fontos a hûség és fontos elmélkedni a hûségrõl:

(Lk 22:22) Mert az Emberfia ugyan elmegy, amint el van rendelve, de jaj annak az embernek, aki elárulja őt!

Jézus hûsége hármas jellegû:
1. Jézus hû a mennyei Atyához;
2. Jézus hû önmagához;
3. Jézus hû a követõihez.

Jézus hû a mennyei Atyához

Az Úr Jézusnak küldetése volt. Az örök Igét, Aki megtestesült ( Jn 1:14), a mennyei Atya küldte a világba és Õ megígérte az Atyának, hogy teljesíti küldetését:

(Zsid 10:5-7) Ezért mondta, amikor a világba jött: „Áldozatot és ajándékot nem akartál,
de testet alkottál nekem; az égő- és engesztelő áldozatok nem tetszettek neked. Akkor azt mondtam: Íme, eljövök – a könyvtekercsben meg van írva rólam – hogy megtegyem, Isten, a te akaratodat!.”

(Jn 14:24) Aki nem szeret engem, nem tartja meg igéimet. Az ige pedig, amelyet hallottatok, nem az enyém, hanem az Atyáé, aki küldött engem.

(Mt 15:24)  Ezt felelte: „Küldetésem csak Izrael házának elveszett juhaihoz szól.”

Jézus Krisztus, Isten egyszülött Fia, megtartotta az Atyának tett igéretét. Mindvégig hû maradt ígéretéhez és küldetéséhez. Az utolsó szava az volt, hogy: Beteljesedett! (Jn 19:30). Ez azt jelenti, hogy: Íme, teljesítettem ígéretemet, amelyet öröktõl fogva megígértem, még a fenti dicsõségemben…

A pusztai negyven napos kísértés alatt, a Sátán - aki egy rövid idõre kisebbnek látta önmagánál az Isten Fiát - arcátlanul megpróbálta eltéríteni az Úr Jézust küldetésétõl, de Õ hûséges maradt.
Hûséges maradt mindvégig, megfeszítve, magányosan, kicsorgatva értünk az utolsó csepp vérét is…

(Zsid 2:9) … azt azonban látjuk, hogy az a Jézus, aki rövid időre kisebbé lett az angyaloknál, a halál elszenvedése miatt dicsőséggel és tisztességgel koronáztatott meg, hiszen ő Isten kegyelméből mindenkiért megízlelte a halált.

(Mt 4:8-10) Majd magával vitte az ördög egy igen magas hegyre, megmutatta neki a világ minden országát és azok dicsőségét, és ezt mondta neki: „Mindezt neked adom, ha leborulva imádsz engem.” Ekkor így szólt hozzá Jézus: „Távozz tőlem, Sátán, mert meg van írva: Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!”

Ezért Jézus neve nemcsak az, hogy a Szent és az Igaz, hanem a Hûséges is:

(Jel 3:14) A laodíceai egyház angyalának írd meg: Így szól az Ámen, a hűséges és igaz tanú, aki Isten teremtésének kútfeje...

(Jel 19:11) Ekkor láttam a megnyílt eget, és íme, egy fehér ló, és aki azon ült, annak Hűséges és Igaz volt a neve, és igazságosan ítél és harcol.

(Zsid 3:1-2) Nos, szent testvéreim, akiknek mennyei hivatás jutott osztályrészül, nézzétek hitvallásunk követét és főpapját, Jézust: milyen hűséget tanúsított az iránt, aki őt küldte, akárcsak Mózes Isten egész házában.

Jézus hû önmagához

Mi nemhogy Istenhez vagy embertársainkhoz nem vagyunk hûek, hanem még önmagunkhoz se... Meghasonlott emberek vagyunk... Megmasonlunk értelmünkkel, vágyainkkal, a jobb énünkkel, akarnánk a jót, de a tagjainkban munkálkodó bûn által, engedünk a bûnös gondolatoknak és vágyaknak. A meghasonlott, bûnös emberi természetet, Szent Pál fogalmazta meg a legpontosabban:

(Róm 7:14-25) Tudjuk, hogy a törvény lelki, magam azonban testi vagyok, és a bűn rabja. Azt sem tudom, mit teszek, hiszen nem azt teszem, amit szeretnék, hanem amit gyűlölök. De ha azt teszem, amit nem akarok, elismerem a törvényről, hogy jó, és valójában nem is én cselekszem, hanem a bennem lakó bűn. Tudom ugyanis, hogy semmi jó nem lakik bennem, azaz a testemben, mert készen vagyok ugyan akarni a jót, de arra, hogy tegyem is, nem vagyok képes. Hiszen nem a jót teszem, amit akarok, hanem a rosszat, amit nem akarok. Ha pedig azt teszem, amit nem akarok, akkor nem is én cselekszem, hanem a bennem lakó bűn. Így ezt a törvényt látom: bár a jót szeretném tenni, a rosszra vagyok készen. A belső ember szerint az Isten törvényében lelem örömöm, de tagjaimban más törvényt észlelek, s ez küzd értelmem törvénye ellen, és a tagjaimban levő bűn törvényének rabjává tesz. Én nyomorult! Ki vált meg e halálra szánt testtől? Hála az Istennek Urunk, Jézus Krisztus által! Értelmemmel tehát Istennek szolgálok, de testemmel a bűn törvényének.

Az Úr Jézus azonban hû önmagához. Hû volt önmagához akkor is, amikor teljesen elhagyottnak érezte magát és így kiáltott fel: “ELI, ELI! LAMA SABAKTÁNI?", azaz: "Én Istenem, én Istenem! miért hagytál el engem?”(Mt 27:46) és hû marad akkor is, amikor mi hûtlenek vagyunk, mert Õ önmagát meg nem tagadhatja:

(2 Tim 2:11-13) Igaz beszéd ez: ha vele együtt meghalunk, vele együtt élni is fogunk; ha vele együtt szenvedünk, vele együtt uralkodni is fogunk. Ha megtagadjuk őt, ő is megtagad minket, de ha hűtlenek leszünk, ő hű marad, mert önmagát meg nem tagadhatja.

Jézus hû a követõihez

A krisztuskövetés egyik legfontosabb követelménye a hûség.

(1 Kor 4:2) Márpedig az intézőtől azt kívánják, hogy hűséges legyen.

Az Úr Jézus hûséges a hûségeshez, megbocsájtja a bûnöket és megvallja a mennyei Atya elõtt azt, aki Õt megvallja az emberek elõtt:

(Zsolt 18:26) A hűségeshez hűséges vagy, a feddhetetlen emberhez feddhetetlen.

(Mt 10:32) Mindazt, aki megvall engem az emberek előtt, én is megvallom Atyám előtt, aki a mennyekben van.

(Zsid 10:23) Tartsunk ki rendületlenül reménységünk megvallása mellett – mert hűséges az, aki az ígéreteket tette ...

(1 Jn 1:9) Ha megvalljuk bűneinket, ő hű és igazságos, hogy megbocsássa a bűnöket, és megtisztítson minket minden gonoszságtól.




Az ember hûsége

1. Az ember hûsége a Megváltóhoz;
2. Az ember hûsége önmagához;
3. Az ember hûsége az Egyházhoz és embertársaihoz.

A pogányok között is, a történelem folyamán, láthatunk hûségeseket az emberek között. Voltak és vannak hû házastársak, hû királyi szolgák, hû katonák, stb. De az igazi, lelki, Istenhez és törvényeihez való hûség, csakis Jézustól van, a Szentlélek által. A kegyelem az, ami megerõsít és képessé tesz megmaradni hûségben.

Az ember hûsége a Megváltóhoz

Aki mindvégig hûséges marad Krisztushoz, mindvégig kitart, az üdvözül és elnyeri jutalmát. A hûségben, nem a szolgálat nagysága számít, hanem a szolgálathoz való ragaszkodás minõsége.

(Mt 25:23) Jól van, te hűséges, derék szolga. Mivel a kevésben hű voltál, sokat bízok rád: menj be urad örömébe!

(Lk 16:10) Aki a kicsiben hű, az a nagyban is hű. Aki a kicsiben hűtlen, az hűtlen a nagyban is.

(Mt 24:45) Ki a hű és okos szolga, akit ura háza népe fölé rendelt, hogy idejében enni adjon nekik?

(Jel 2:10) Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koronáját.

(Mt 24:13) De aki mindvégig kitart, az üdvözül.

Az ember hûsége önmagához

Az ember akkor tud hû lenni önmagához, ha egység van benne és szereti önmagát. Ez egy egészséges önszeretet, amelyet önbizalomnak is szoktak nevezni. Az ilyen ember tud bízni és szeretni másokat és Istent. A meghasonlott ember nem tud bízni sem önmagában, sem másokban. Istenben aztán végképp nem...

(Jak 1:8) ... hiszen a lelkében megosztott ember nem tart ki semmiben sem.

Az ember hûsége az Egyházhoz és embertársaihoz

Isten nem egyenként akar bennünket üdvözíteni, ezért Krisztus Egyházat alapított, amely az Õ misztikus Teste (1Kor 12:12) és felékesített Menyasszonya (Jel 21:2). A hithez, az Egyházhoz és a keresztény közösséghez való ragaszkodás, a hûség feltétele.

(1 Pét 5:12) Szilvánusz által, akit hű testvérnek tekintek, röviden írtam nektek, kérve-kérve titeket, és tanúságot téve arról, hogy ez Isten igaz kegyelme. Tartsatok ki benne!

(Kol 4:9) Vele megy Onezimosz, a kedves és hű testvér is, aki közületek való. Ők mindenről értesítenek majd titeket, ami itt történik.

A testvérek közötti hûségre Krisztus adott példát, mint elsõ a testvérek között, mint Isten elõtti szent fõpap.

(Zsid 2:17) Ezért mindenben hasonlónak kellett lennie testvéreihez, hogy irgalmas és hűséges főpap legyen Isten előtt, hogy kiengesztelje a nép bűneit.

Ima: Urunk Jézus, tarts meg minket hûségben és szabadíts meg Judás sorsától. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése