2015. augusztus 6., csütörtök

Jézus irgalmassága

(Jn 8:1-11) Jézus kiment az Olajfák hegyére, majd kora reggel újra megjelent a templomban. A nép köré sereglett, s ő leült és tanította őket. Az írástudók és a farizeusok egy házasságtörésen ért asszonyt vittek eléje. Odaállították középre, és így szóltak hozzá: „Mester, ezt az asszonyt röviddel ezelőtt házasságtörésen érték. Mózes azt parancsolta a törvényben, hogy az ilyet meg kell kövezni. Hát te mit mondasz?” Ezt azért kérdezték, hogy próbára tegyék, s vádolhassák. Jézus lehajolt, és az ujjával írni kezdett a földön. De tovább faggatták, azért fölegyenesedett, és azt mondta nekik: „Az vesse rá az első követ, aki bűntelen közületek!” Aztán újra lehajolt, s tovább írt a földön, ők meg ennek hallatára eloldalogtak, egyikük a másik után, kezdve a véneken, s csak Jézus maradt ott középütt álló asszonnyal. Jézus fölegyenesedett és megszólította: „Asszony, hova lettek? Senki sem ítélt el?” „Senki, Uram” – felelte az asszony. Erre Jézus azt mondta neki: „Én sem ítéllek el. Menj, de többé ne vétkezzél!”

Meghirdették az irgalmasság rendkívüli szentévét. Elég sok szó esik mostanában az irgalmasságáról. A magyar nyelvben nehéz különbséget tenni a jóság és az irgalmasság között. Mindkettõ a Szentlélek műve és közös gyökerük a szeretet. Ismerjük az irgalmasság testi és lelki cselekedeteit...

Irgalmasság testi cselekedetei:
- az éhezőknek ételt adni,
- a szomjazóknak italt adni,
- a szegényeket ruházni,
- az utasoknak szállást adni,
- a fogságban lévõket kiváltani,
- a betegeket látogatni,
- a holtakat eltemetni.

Irgalmasság lelki cselekedetei:
- a bűnösöket meginteni,
- a tudatlanokat tanítani,
- a kételkedőknek jó tanácsot adni,
- a szomorúakat vigasztalni,
- a bántalmakat békével tűrni,
- az ellenünk vétkezőknek megbocsátani,
- az élőkért és holtakért imádkozni.

Az Úr Jézus, a földi élete során, számtalanszor gyakorolta az irgalmasságot: tanította a népet, meggyógyított minden betegséget, intette a farizeusokat és az írástudókat, feltámasztotta Lázárt, Jairus leányát, a naimi ifjút és végül, imádkozott a kereszten ellenségeiért. Mégis, talán a házasságtörõ asszony esetében lehet a legjobban szemlélni az Úr Jézus irgalmasságát...

Az Úr Jézust, az írások, mint Messiást, nem az irgalmassággal jellemzik, hanem inkább az igazsággal:

(Jer 33:15) Azokban a napokban és abban az időben igaz sarjat sarjasztok Dávidnak, aki jogot és igazságot teremt az országban.

(Jn 14:6) Jézus azt felelte neki: Én vagyok az út, az igazság és az élet. Senki sem jut az Atyához, csak általam.

(Jel 19:11) Ekkor láttam a megnyílt eget, és íme, egy fehér ló, és aki azon ült, annak Hűséges és Igaz volt a neve, és igazságosan ítél és harcol.

Az Úr Jézus, nemcsak hogy "az igazságnak" nevezi önmagát, hanem nyomatékosan ki is fejezi, hogy Õ nem törli el a törvényt, hanem  beteljesíti azt. Tehát az igazság az üdvösség elõfeltétele...

(Mt 5:17-20) Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem a törvényt vagy a prófétákat; nem azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem, hanem hogy beteljesítsem.  Mert bizony, mondom nektek: amíg el nem múlik az ég és a föld, egy i betű vagy egy vesszőcske sem marad el a törvényből, amíg minden be nem teljesedik.  Aki tehát egyet is elhagy e legkisebb parancsok közül és úgy tanítja az embereket, azt a legkisebbnek fogják hívni a mennyek országában; aki pedig megteszi és tanítja, azt nagynak fogják hívni a mennyek országában. Mert mondom nektek: ha a ti igazvoltotok nem múlja felül az írástudókét és farizeusokét, semmiképp sem mentek be a mennyek országába.

Tehát az elsõ, a legfontosabb és a legtisztább emberi erény az igazság, ami a parancsolatok és a törvény megtartásában áll. Ebben van az igaz szeretet és ezen kívül, kívül nincs szeretet (Jn 14:15; 15:10). Az a szeretet, amely az igazságon kívül helyezkedik, az hazugság és képmutatás. Az igazság olyan, mint a tér és benne a levegõ. Azon kívül nem lehet létezni. Még a legelvetemültebb hazudozó gazember is tudni akarja az igazságot, hogy abból kindulva hazudozzon másoknak a maga javára. Az igazság ismerésének hiánya olyan, mint az a hajó a tengeren, amelynek kapitánya nem rendelkezik térképpel, iránytûvel és navigációs eszközökekel. A lehetelent feltételezve: ha nem lenne igazság, akkor maga Isten, a Szentháromság is meghasonlana...

Az irgalmasság abban áll, hogy valaki megfizet másvalaki helyett, amint az irgalmas szamaritánus tette (Lk 10:35), kielígítve az igazság számláját, az irgalmasság elvégzéséért. Jézus irgalmassága abban áll,  hogy felvitte bûneinket, adóslevelünköt a keresztfára és kiegyenlítette adósságainkat (Kol 2:14). A mi irgalmasságunk abban kell álljon, hogy magunkkal szemben szigorúan megköveteljük az igazságot és a törvényt, de másoknak elengedjük tartozásaikat. És ez a megbocsájtás...

Az Ószövetségben, Izrael népe nagyon jól tudta, hogy mi az igazság és a törvény. Szemet szemért, fogat fogért (Mt 5:38)... Nem volt pardon...

(MTörv 22:22) Ha rajtakapnak valamely férfit, hogy férjes asszonnyal hál, mindketten haljanak meg, a férfi is, aki együtt hált az asszonnyal, meg az asszony is. Irtsd ki, ami gonosz, Izraelből!

Az Úr Jézus ellenségei, látva az Õ jóságát és irgalmasságát (Jn 10:32), rettenetesen irigyek és féltékenyek lettek rá. Ezért próbálták Õt tõrbe csalni, hátha valami olyat tanít, ami ellenkezik a törvénnyel. A helyzet igencsak feszült volt: ott volt a házasságtörõ asszony, ott voltak a tanúk és ott volt a törvény. Nem lehetett kitérni…


 

Az Úr Jézus szimbólumot kreál
 
Amikor kísértik az Úr Jézust a farizeusok és az írástudók, akkor Õ nem válaszol, hanem lehajol a porba és írni kezd. Ezzel a gesztussal egy szimbólumot kreál, amelynek két jelentõsége van:

1. Isten nem elítéli az embert (Jn 12:47), aki porból van és porba tér vissza (Ter 3:19; Préd 3:20), hanem lehajol hozzá, az õ életéhez és problémájához. Isten úgy szereti az embert, hogy egésszen közel hajol hozzá és az õ gyarlóságához (Jn 3:16). Isten nem ráncigálja az embert dühösen az ítélõszék elé, hanem irgalmasan terelgeti az üdvösség útjára.

2. Isten feljegyzi az ember életét (Lk 10:20; Zsid 12:23), de bûneit csak porba írja. Bûneink ma még csak porba vannak írva, hogy az a Szentlélek szele elfújhassa, illetve vize elmoshassa azokat. Ma még megtérhetünk, ma még megmosdhatunk a Bárány vérében (Jel 7:14)... Boldog ember az, akinek be vannak fedve bûnei ( Zsolt 32:1; Róm 4:7-8).

(Jn 3:8) A szél ott fúj, ahol akar, hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön és hova megy. Így van vele mindenki, aki a Lélekből született.

(1 Kor 6:11) Bizony, ilyenek voltatok néhányan; de meg lettetek mosva, megszentelést nyertetek, és megigazultatok az Úr Jézus Krisztus nevében, a mi Istenünk Lelke által.  
 
Az Úr Jézus számonkéri a bírót

Minden bíró az igazságosan ítélõ Isten földi helytartója, ezért fennebb kell álljon a vádlottnál. Hogyan ítélkezhetnének a bûnözõk, akik cellatársak, egymás fölött? Ezért jogos az Úr Jézus a fellebezése... Hogyan hoz ítéletet, hogyan hajt végre ítéletet az, aki nem áll fennebb a törvény szerint, a házasságtörõ asszonynál?... A farizeusok és az írástudók tudták, hogy olyan prófétával van dolguk, aki elõtt nem titok az életük (Mt 9:4). Meglehet, hogy pont a saját vétküket olvasták ki akkor a porból, amibe az Úr Jézus írt... Ezért aztán elsomfordáltak…

Az Úr Jézus megbocsájt a házasságtörõ asszonynak és elnapolja ítéletét

Amikor ketten maradnak, az Úr Jézus meg az asszony, akkor valósul meg az ember különítéletének elõképe. Az Úr Jézus irgalmassága abban nyilvánul meg, hogy:
  1. Megbocsájt a házasságtörõ asszonynak;
  2. Keresztáldozatával megfizeti a házasságtörõ asszony adósságát;
  3. Visszaküldi a házasságtörõ asszonyt az életbe, hogy egy új és tiszta életet kezdjen el;
  4. Elhalasztja az asszony ítéletét;
  5. Figyelmezteti, hogy többé ne vétkezzen és készüljön fel méltó módon a különítéletére.
Ima: Uram Jézus! Segíts minket jól felhasználni irgalmasságod idejét és felkészülni ítéletünk napjára. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése